We mogen wel zeggen dat dit jaar voor beleggers redelijk turbulent was. Voor veel mensen zal 2020 het eerste jaar zijn dat zij sterke marktdalingen en een aanhoudende volatiliteit meemaakten. Hebt u fouten gemaakt dit jaar of hebt u ervan geleerd? Bij Morningstar hebben we dat zeker gedaan:
Wees niet bang om het over geld te hebben
Susan Dziubinski, Content Director, Morningstar Inc
Mijn belangrijkste financiële les in 2020 was om onze vermogensplanning op orde en up-to-date te hebben – en om duidelijk over deze plannen te spreken met onze begunstigden en vertegenwoordigers. Voor mij en mijn man gaf de pandemie duidelijk aanleiding om nog eens te kijken naar onze testamenten, trusts en volmachten.
Misschien overdreven, maar we maakten onze planning 15 jaar geleden toen onze kinderen kleuters waren. Onze situatie is sindsdien gewijzigd en zodoende moesten we ook onze vermogensplanning bijwerken. Nu onze kinderen oud genoeg zijn, konden we dit onderwerp ook met hen bespreken. Dit was geen gemakkelijk gesprek, maar wel belangrijk en het heeft mij en mijn man ook gemoedsrust gebracht.
Blijf bij de basis
Mike Coop, head of Multi Asset Portfolio Management, Morningstar Investment Management
De crisis in 2020 was ingrijpender dan die in 1987, 1994, 1998 of 2008 vanwege het levensgevaar, het gebrek aan waarschuwingssignalen en het gevoel dat overheden minder samenwerkten en niet zo goed konden reageren als tijdens eerdere crisissen.
In deze onzekere tijden bleken eenvoudigere strategieën bijzonder doeltreffend: aanpassing van portefeuilles, waardering en waarnemen van panieksignalen. Als je een plan hebt, wordt het veel makkelijker om besluiten te nemen als de nood aan de man komt. In maart kwam het kritieke punt waarop je hetzij de sombere prognoses en voorspellingen volgde en ‘Verkopen’ riep, of keek hoe ver de koersen waren gedaald en de gok nam met ‘Kopen’. Het had makkelijk nog veel slechter kunnen worden, maar als je niet koopt als de koersen laag zijn, wanneer doe je dat dan wel?
Doe zelf wat je ook vindt dat anderen moeten doen
Alex Morozov, director of equity research EMEA
Omdat ik mijn carrière in aandelenonderzoek begon net toen de grote wereldwijde financiële crisis uitbrak, dacht ik dat de markt mij niet meer kon verrassen. Dat bleek dus niet te kloppen.
De marktturbulentie die we in 2020 zagen was niet noodzakelijkerwijs ongekend, maar de onderliggende oorzaak en de snelheid van de omslagen op de markten waren dat wel. De neiging om aandelen te verkopen en me te verschuilen in de relatieve veiligheid van cash leidde er bijna toe dat ik al mijn persoonlijke beleggingsovertuigingen overboord gooide.
Gelukkig wist ik de verleiding te weerstaan en dit bleek de juiste keuze. Maar mijn aarzeling om meer te beleggen betekende dat ik niet profiteerde van een van de grootste en snelste marktstijgingen ooit doordat ik niet de kans benutte om te beleggen. Dus wat heb ik geleerd? Dat het veel makkelijk is om anderen te zeggen wat zij moeten doen dan om dat zelf te doen.
Wees niet hebberig
Syl Flood, chief content strategist
Ik heb de afgelopen vijf jaar diverse keren belegd in Amazon (AMZN), Zoom (Z) en Tesla (TSLA) en toen de meeste aandelen in maart daalden, deden deze aandelen dat niet. Zodoende leken ze me overgewaardeerd en dus verkocht ik ze. Ik verkocht niet omdat ik bang was, maar omdat ik de opbrengsten wilde beleggen in goedkopere aandelen om nog meer geld te verdienen.
Het is duidelijk dat ik niet blij ben met de aanhoudende stijging van Zoom en Tesla, hoewel de recente comeback van een aantal van de waardeaandelen die ik in hun plaats kocht me weer wat vertrouwen in mijn beoordelingsvermogen gaven.
Ik realiseer me dat beleggen in goedkope aandelen op lange termijn minder riskant is, maar dat dit soms betekent dat je niet deelt in de opgaande lijn van een aantal echt baanbrekende en succesvolle bedrijven. Hieruit volgt de belangrijkste praktische les die ik in 2020 heb geleerd: als het maar enigszins mogelijk is, doe dan niets. Bedenk waarom je ooit in deze bedrijven hebt belegd en log dan uit op je beleggingsrekening.
Wees niet Mr (of Mrs) Market
Jon Miller, Director of Manager Research Ratings UK
Benjamin Graham bedacht de naam Mr Market voor een belegger die gevoelig is voor de paniek, euforie en apathie die bij het beleggen op de aandelenmarkt hoort. Hij neemt beslissingen op basis van emoties en dagelijkse schommelingen en vergeet het grotere plaatje. Aandelenmarkten zijn echter toekomstgericht en houden rekening met positieve toekomstige winsten, naar het lijkt zonder goede reden, en volgen niet de lijn van de economische groei en zodoende kun je niet timen wanneer de omslag komt.
Dit jaar werd ik getroffen door een uitspraak van Elon Musk, de oprichter van Tesla, over de stijging van 580% van het aandeel van de onderneming en het opnemen van het aandeel in de S&P 500: “Als we naar onze werkelijke winstgevendheid kijken, die is erg laag... Beleggers anticiperen op onze toekomstige winstgevendheid, maar als ze tot de conclusie komen dat deze er niet komt, zakt ons aandeel in als een soufflé!”. Misschien moeten we daar nog eens aan denken, in het licht van de euforie waar Mr Market af en toe last van heeft.
Treuzel niet langer!
Holly Black, Editorial Manager, EMEA
Ik zeg al jaren dat ik eens een periodiek beleggingsplan moet opzetten. Heel vaak heb ik het over de voordelen van kleine, maandelijkse bedragen die je toevoegt aan de fondsen waarin je belegt, maar dat staat nog altijd op mijn 'to-do’-lijst. Dit jaar leerde ik echter dat ik niet langer moet treuzelen en dat plan moet uitvoeren.
Ik was gedisciplineerd genoeg om niet in paniek te raken en aan het verkopen te slaan op het hoogtepunt van de volatiliteit. Zodoende kon ik profiteren van het daarop volgende herstel. Maar als ik mijn periodieke beleggingsplan al had gehad, had ik meer winst kunnen boeken door extra aandelen in mijn fondsen te kopen nadat hun koersen waren gedaald.
Dus hoewel mijn portefeuille zwarte cijfers schrijft nu het jaar eindigt (afgezien van een waaghalzerige Frontiers-trust die het moeilijk heeft) weet ik zeker dat het allemaal nog beter had gekund.
Doe je ESG-huiswerk
Ian Tam, Senior Editor, Canada
Alhoewel we bij Morningstar veel praten over ESG en duurzaam beleggen leerde ik in 2020 dat (in ieder geval in Canada), dit nog altijd een terrein is dat grotendeels wordt gedomineerd door institutionele beleggers (zoals pensioenfondsen en dergelijke).
Er moet nog veel aan voorlichting voor beleggers worden gedaan, vooral omdat fondsmaatschappijen steeds meer aandacht aan duurzame beleggingsproducten besteden. Zonder wereldwijde standaard om deze beleggingen met elkaar te vergelijken, kan het voor gemiddelde beleggers moeilijk zijn om hun weg te vinden in deze producten met duurzame kenmerken. Retail-beleggers en financieel adviseurs moeten echt hun huiswerk doen, om ervoor te zorgen dat de kenmerken van duurzaam beleggen voldoen aan de behoeften van beleggers.