November werd gekenmerkt door optimisme en de belangrijkste reden daarvoor is de aanstaande beschikbaarheid van meerdere vaccins tegen het coronavirus. Dat optimisme onder beleggers zette alle negen segmenten van de Morningstar Style Box in het groen.
De Morningstar Europe NR index haalde bijvoorbeeld een rendement van 14,2% over de afgelopen maand, en daarmee is het de op twee na beste maand in de afgelopen 20 jaar. Het hoogste maandrendement werd gehaald in maart 2009 toen een stijging van 14,8% het herstel na de financiële crisis inluidde.
Het sterke herstel van november had het grootste effect op de aandelen en stijlen die voordien juist het hardst getroffen waren. De waarde-stijl heeft het daardoor veel beter gedaan dan de groei-stijl over de afgelopen maand; nemen we large, mid en small caps samen, dan won de waarde-stijl 25% en de groei-stijl 10%.
Het segment small cap waarde boekte met 32,6% het hoogste rendement over november. Maar bij zowel large, mid als small deed waarde het beter dan groei in de afgelopen maand. Het verschil tussen de 8,7% voor large cap groei en de 23,7% voor large cap waarde is enorm.
Sectoren
Er waren twee sectoren die het segment large cap waarde in het bijzonder opstuwden: energie en financials. De energiesector won een indrukwekkende 31% en financials een gezonde 25,2%. Bekijken we dat op langere termijn, dan is het beeld ineens anders, want gemeten over de eerste 11 maanden van 2020 is de energiesector met 22,6% gedaald en financials met 10,8%.
Kijken we naar de individuele aandelen die de waarde-stijl zijn boost bezorgden, dan zien we Royal Dutch Shell met 33,7% rendement, Allianz met 30,8%, BNP Paribas met 43,9%, Axa met 42,8%, Banco Santander met 47,4%, HSBC Holdings met 20,3% en BP met 28,7%.
Waarderingen
Wat waardering betreft is de waarde-stijl door de koersstijgingen van november duidelijk duurder geworden. Desalniettemin is de korting ten opzichte van de Fair Value die Morningstar vor dit segment berekent, nog altijd omvangrijk. Het stijlsegment large cap waarde bijvoorbeeld zag de koers/Fair Value verhouding stijgen van 0,73 een maand geleden naar 0,81 per eind november.
Er zijn belangrijke wijzigingen opgetreden in de waarderingen van de afzonderlijke sectoren. De technologiesector is niet langer de meest overgewaardeerde. Dat is nu de sector cyclische consumentengoederen met een koers/Fair Value verhouding van 1,19 waar technologie 1,15 heeft. In de afgelopen drie maanden heeft de consumentensector 19% gewonnen en technologie 5,5%.
De bedrijven die de consumentensector opstuwden waren de luxe-concerns LVMH, Hermes en Kering, en ook Inditex en Volkswagen.
Lees meer:
- Marktbarometer oktober: spagaat tussen large-cap groei en waarde
- Marktbarometer september: groei wint, waarde verliest