We betalen met z'n allen steeds minder contant en steeds vaker met onze pinpas of credit card. Al die elektronische betalingstransacties worden uitgevoerd door betalingsverwerkers zoals Adyen. Deze relatief jonge Nederlandse onderneming is in korte tijd spectaculair gegroeid. Grote troef is het grote, wereldomspannende netwerk van winkeliers en verkopers die hun transacties met betalende consumenten door Adyen laten verwerken.
Dit netwerk blijft groeien via het sneeuwbaleffect; Adyen biedt zoveel connecties dat het voor toetredende winkeliers (fysiek of online) aantrekkelijk is om voor Adyen te kiezen. En voor de consument is de drempel om iets te kopen in een shop lager als de betaling makkelijk en vlekkeloos verloopt.
Morningstar-analist Niklas Kammer legt in bovenstaande video uit hoe het systeem werkt en hoe groot de voorsprong van Adyen op zijn concurrenten inmiddels is. Die voorsprong, vooral opgebouwd dankzij het netwerk, brengt de analist tot een Wide Moat rating voor Adyen.
De waardering die beleggers Adyen toekennen is aan de hoge kant, vindt analist Kammer. Hij stelt de Fair Value op 1.100 euro per aandeel Adyen, terwijl de actuele beurskoers rond de 1.500 euro schommelt. Beleggers zijn volgens Morningstar iets te optimistisch over de groeivooruitzichten.
Die groei blijft onverminderd hoog, zoals wordt onderstreept door de derdekwartaalcijfers van Adyen; een omzetgroei van 25% in het kwartaal en een 26% hoger transactievolume. De wereldwijde periodes van lockdown hebben consumenten richting e-commerce gedreven. Zo'n 90% van Adyen's volume betreft e-commerce transacties. De analist verwacht dat deze ontwikkeling ook de komende maanden positief zal blijven uitwerken voor Adyen.
De brede toepassing van Adyen's systeem (fysieke winkels, webshop, mobiel) maakt het voor veel verschillende winkeliers mogelijk om zich aan te sluiten en dat zal de groei van het netwerk blijven opstuwen. Bekijk de video met Morningstar-analist Niklas Kammer.
Lees meer over Adyen: