Rolls-Royce Holdings, dat onder andere vliegtuigmotoren produceert voor grote toestellen als de Boeing 787 Dreamliner en voor straalvliegtuigen, worstelde al ver vóór de coronacrisis met zijn winstgevendheid. De ellende begon door problemen met Rolls-Royce’s fameuze Trent 1000-motoren, de rond de 6.000 kilo wegende turbomotoren, die ervoor zorgen dat Dreamliners kunnen vliegen. Overmatige slijtage aan de motoren door al na korte tijd barstende turbinebladen hielden de Boeings aan de grond. Die problemen spelen al sinds 2016 en is nog steeds niet opgelost.
Daar bovenop kwam dit jaar het verpletterende effect van de coronapandemie op de commerciële luchtvaart. Daardoor staat Rolls-Royce er nu nog veel slechter voor dan zeven maanden geleden. Begin september voorzag Morningstar-analist Joachim Kotze al dat Rolls-Royce Holdings een kapitaalinjectie nodig had van 4 miljard pond vanwege ernstige liquiditeitsproblemen.
Dat wordt nog een miljard pond meer, zo bleek afgelopen donderdag. Op 1 oktober kondigde Rolls-Royce Holdings aan dat het 5 miljard pond (omgerekend zo’n 5,5 miljard euro) aan vers kapitaal wil ophalen. Twee miljard daarvan wil Rolls-Royce bij elkaar krijgen door nieuwe aandelen uit te geven en nog eens drie miljard pond door nieuwe leningen aan te gaan. Op deze manier hoopt de vliegtuigmotorenfabrikant zijn financiële positie te versterken en een positieve kasstroom te genereren.
(Foto: Rolls-Royce)
Bankenconsortium
Deze 3 miljard pond aan nieuwe leningen worden verstrekt op voorwaarde dat de aandelenemissie succesvol verloopt. Het bankenconsortium dat de emissie begeleidt, wil 1 miljard pond ophalen met een nieuwe obligatie en verstrekt daarnaast nog een lening van 1 miljard pond. Het laatste benodigde miljard wordt geleend door het Britse Export Finance Agency.
Wat betreft de aandelenemissie: bestaande aandeelhouders die aandelen willen bijkopen, krijgen voorrang tijdens dit proces, dat naar verwachting binnen zes weken wordt afgerond. Zij kunnen voor elke drie aandelen die ze in bezit hebben nog eens tien nieuwe kopen voor 32 pence per aandeel.
Door deze nieuwe emissie verwatert het aandeel Rolls-Royce wel sterk voor bestaande aandeelhouders. Om die reden heeft Morningstar de Fair Value van Royce-Royce nogmaals verlaagd, naar 95 pence per aandeel. Begin september stelde aandelenanalist Joachim Kotze de waardering van Morningstar al met 40% naar beneden bij, van 440 pence per aandeel naar 260 pence.
Verkoop van ITP Aero
Een andere mogelijkheid die openstaat voor de Britse vliegtuigmotorenfabrikant is om zijn belang in andere bedrijven te verkopen, zoals dat in turbinefabrikant ITP Aero. Deze in Spanje gevestigde onderneming, die vooral lagedrukturbines maakt voor verschillende Trent-motoren, verwierf Rolls-Royce Holdings pas drie jaar geleden.
De bestuursvoorzitter van Rolls-Royce, Warren East, heeft lang volgehouden dat hij ITP Aero niet wilde verkopen, maar gaf afgelopen zomer aan dat hij van standpunt veranderd is. ‘In het licht van de coronapandemie hebben we opnieuw naar onze portfolio gekeken. En hoewel ITP Aero een goed en solide bedrijf is, hoeven we het niet per se te bezitten,’ quote luchtvaartwebsite FlightGlobal CEO East.
Toekomstperspectief
Of het concern weer gezond zal worden, hangt vooral af van het herstel van zijn orderportefeuille in de civiele luchtvaartbusiness: die zorgt voor ongeveer de helft van de totale inkomsten. Het punt is alleen dat Rolls-Royce’s portfolio vooral gericht is op de productie van motoren voor grote toestellen, bedoeld voor intercontinentale vluchten, zo blijkt uit de analyse die Morningstar-analist Joachim Kotze begin september over Rolls-Royce maakte.
En juist van dat deel van de luchtvaart wordt verwacht dat het maar langzaam zal herstellen, vanwege de internationale reisbeperkingen in verband met de coronapandemie. Het aantal vlieguren ligt naar verwacht pas over vier jaar weer op het niveau van 2019, het jaar vóór de wereld massaal kennismaakte met corona.
(Bron: Morningstar data)
De orderportefeuille op de middellange termijn ziet er volgens Morningstar ook niet goed uit: Rolls-Royce verwacht slechts 250 orders voor grote motoren per jaar tot 2025. Dit terwijl het bedrijf de capaciteit heeft om er 600 per jaar te maken.
Om zijn problemen te tackelen, tuigde Rolls-Royce eerder dit jaar al een enorm bezuinigingsprogramma op, dat voorziet in 30% minder personeel voor de civiele luchtvaartdivisie en een kostenreductie van 1,3 miljard pond per jaar. Dat is noodzakelijk om de kosten nu in de hand te houden, maar het leidt wel tot een verlies van cruciale vaardigheden binnen het concern. Om nog maar te zwijgen over de invloed die het zal hebben op de motivatie van werknemers.
Grove fouten
Ook over de kwaliteit van het management is Morningstar-analist Kotze niet onverdeeld positief. Sinds 2015 is Warren East bestuursvoorzitter, eerder de baas van de ook in het Verenigd Koninkrijk gevestigde chipfabrikant ARM. Daar zorgde hij voor een hogere kapitaalopbrengst en meer winst voor de aandeelhouders.
Maar bij Rolls-Royce maakte hij cruciale fouten in het hoofdpijndossier van de Trent 1000-motor, volgens analist Kotze, zoals foute prognoses over de kosten en duur van dit debacle. Dat zou het vertrouwen van klanten hebben beschadigd en aandeelhouderswaarde hebben vernietigd.
Wel vindt Morningstar het een wijze beslissing van East dat Rolls-Royce vorig jaar uit het Boeing 797-programma is gestapt, die het gat moet opvullen tussen de Boeing 737 en de 787 Dreamliner en 220 tot 270 passagiers zou kunnen herbergen, volgens Up in the Sky, een website van en voor luchtvaartliefhebbers. Deelname aan het Boeing 797-programma zou Rolls-Royce Holdings, dat volgens analist Kotze lijdt onder een ‘verstikkende bureaucratie en gebrek aan focus’, nog zwaarder hebben belast dan nu al het geval is.
Lees meer: