Terugkijkend op de rendementen van de afgelopen maand zien we dat large-cap groei-aandelen 3,7% rendement hebben gemaakt, en large-cap waarde-aandelen daar bij achterblijven met 2,4% winst.
In het segment large-cap groei waren het bedrijven als LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, ASML en Airbus die het meest bijdroegen aan de prestaties.
Bij large-cap waarde deden de auto-aandelen het bijzonder goed. Volkswagen boekte een plus van 11,5%, BMW 10% en Volvo 11,4%.
Het stijlsegment dat in augustus het hoogste rendement behaalde, was small-cap waarde met 7,2% winst. Ondanks dit hoge rendement over één maand, is dit segment het slechtst presterende over 2020 tot dusver met een cumulatief verlies van bijna 25%.
Sectoren
Augustus laat grote verschillen zien tussen de sectoren. De best renderende waren cyclische consumentengoederen met 8,6% en industrie met 7,3%.
De grote Duitse autofabrikanten zoals Volkswagen, Daimler en BMW behoren tot de cyclische consumentengoederen sector en dat verklaart de outperformance van de Duitse markt ten opzichte van de bredere Europese markt afgelopen maand.
De sectoren die het slechtst hebben gepresteerd, zijn alle defensieve sectoren: defensieve consumentengoederen met 0,7%, gezondheidszorg met -0,2% en nutsbedrijven met -0,2%.
Waarderingen
De maand augustus heeft geen grote wijzigingen gebracht als het gaat om waarderingen. Het segment large-cap groei is iets duurder geworden met een koers/Fair Value verhouding die steeg van 1,18 naar 1,20. In dit segment zijn het de grote luxe-goederen bedrijven die de waardering opstuwen, zoals LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, L'Oreal en Hermes met koers/Fair Value verhoudingen van respectievelijk 1,36, 1,42 en 1,74.
Lees meer:
- Marktbarometer juli: groei verslaat waarde als vanouds
- Marktbarometer juni: amper verschil tussen groei en waarde