De Europe Large-Mid Cap Pick List biedt een overzicht van de aantrekkelijkst gewaardeerde Europese aandelen. De lijst bestrijkt de meest ondergewaardeerde mid- en large-cap aandelen op voor risico gecorrigeerde, sector-gewogen basis uit de Morningstar European Market Large-Mid Cap Index. Deze lijst is niet bedoeld als een modelportefeuille. Wel dient de Europe Large-Mid Cap Pick List als ideeëngenerator voor beleggers met kansrijke aandelen verdeeld over een aantal sectoren.
De Morningstar European Market Large-Mid Cap Index steeg in mei met 3,38% en sloot de maand af op een stand van 2.464,04. Daarmee is de markt momenteel iets ondergewaardeerd, want de koers/Fair Value ratio van actief gevolgde aandelen uit de Morningstar Europe Market Large-Mid Cap Index indiceert een korting van 9% ten opzichte van de Fair Value. De onderwaardering is iets toegenomen ten opzichte van een maand eerder, toen die 7% bedroeg.
Op relatieve basis is technologie nu de duurste sector in de Index. Het gemiddelde techaandeel noteert tegen een premie van 18% ten opzichte van de Fair Value die Morningstar ervoor berekent. De sector energie is nog altijd de goedkoopste en die kent een korting van 50% ten opzichte van de Fair Value.
Kijken we naar de Europe Large-Mid Cap Pick List, dan noteert die per ultimo maart tegen een korting van gemiddeld 49% ten opzichte van de Fair Value. De goedkoopste sector is de energiesector met een gemiddelde korting van 76% ten opzichte van de Fair Value.
De nieuwkomers op de Europe Large-Mid Cap Pick List zijn voornamelijk te vinden in de sectoren communicatie en financials en industrie met ieder twee namen. Nieuw op de lijst zijn onder meer de volgende aandelen:
Publicis Group
Dit bedrijf werkt efficiënter dan zijn concurrenten, hetgeen wordt bewezen door de hogere operationele marges, zowel in econimisch opgaande als neergaande tijden. De overname van Sapient biedt toegang tot de sneller groeiende markt van digitaal adverteren en programmatische media. Hoewel de advertentiemarkt aan het veranderen is, zal er altijd een grote markt blijven voor ontwerp, productie en levering van advertentiemateriaal aan klanen over de hele wereld.
BMW
Het Duitse automerk BMW heeft houdbare concurrentievoordelen vanwege de kracht en wereldwijde erkenning van zijn merken, technologie voorsprong in aandrijftechniek en de mogelijkheid om premium prijzen te vragen van zijn klanten en dat stuwt de winstmarges. De aanwezigheid over de hele wereld vermindert de afhankelijkheid van bepaalde regio's en bevordert de groei, want opkomende markten compenseren volwassen markten ruimschoots. Overal ter wereld is BMW in stat om hogere prijzen te vragen voor zijn merken BMW, Mini en Rolls-Royce.
Banco Santander
De Spaanse bank doet zaken in regio's met betere groeimogelijkheden en hogere winstgevendheid dan zijn Europese concurrenten. Focus op retailbankieren en geografische diversificatie biedt meer stabiliteit en inzicht in de winstprestatie van de bank. Santander heeft een sterk track record in het doen van overnames die ook daadwerkelijk waarde toevoegen.
Leonardo
De helikopters die Leonardo maakt worden tegenwoordig in veel meer landen verkocht dankzij een succesvolle verkoopcampagne, en dat heeft geresulteerd in een sterke omzetgroei. Toename van de defensieuitgaven door de Verenigde Staten kunnen leiden tot toenemende groei bij de Amerikaanse dochter Leonardo DRS. De helikopters kunnen vaker worden ingezet op korte routes, zeker in opkomende landen en dat kan de omzet verder opstuwen.
De volledige lijst
Bekijk hier de volledige Europe Large-Mid Cap Pick List voor juni:
Lees meer over aandelen:
- Hier liggen de kansen in luchtvaartaandelen