Bedrijven zoals Netflix waren al bezig met het veroveren van vele huiskamers in de Verenigde Staten en wereldwijd, en dat kan versnellen. Het aantal abonnees stijgt nu sneller en bovendien zullen de bestaande abonnees naar verwachting meer tijd doorbrengen op de platforms, dus meer uren kijken en dat betekent meer omzet voor de aanbieders. In de VS zijn naast Netflix ook Comcast en AT&T grote spelers op dit vlak met respectievelijk NBC Peacock en HBO Max.
Deze verwachte stijging wordt geïllustreerd door hoe het in China ging tijdens de afgelopen periode rond Chinees Nieuwjaar. Vanwege de beperkende maatregelen zaten mensen thuis in plaats van de traditionele vieringen. Dat had een enorm effect op de consumptie van streaming-diensten en content, zo laat onderstaande grafiek zien:
Die stijging zal als de epidemie voor bij is misschien niet helemaal, maar wel deels structureel zijn. Enig punt van zorg na een periode van economische teruggang is de financiële bestedingskracht bij consumenten en ook bij adverteerders, die bij de platforms ook voor de nodige inkomsten zorgen. Als adverteerders hun budgetten terugschroeven als gevolg van de crisis, dan zullen de content-platforms dat ook merken.
Lees meer:
- 10 interessante Amerikaanse aandelen
- 7 aantrekkelijke Europese aandelen