De Morningstar Barometer voor de week die eindigde per 20 maart laat zien dat het verschil in rendement tussen waarde- en groei-aandelen verder is toegenomen. Groei-aandelen wisten het verlies met 1,7% iets beter te beperken dan waarde-aandelen die gemiddeld 3,5% verloren.
Wel is er deze week een ander verschil duidelijk in beeld gekomen: small-caps hebben het veel slechter gedaan dan large-caps. Tot nu toe was dat verschil lang niet zo uitgesproken. Dat het nu optreedt, kan verklaard worden uit het feit dat zodra een verkoopgolf begint, fondsbeheerders noodgedwongen eerst de meest liquide aandelen uit hun portefeuille verkopen, en dat zijn nu eenmaal de large-caps. Als de verliezen aanhouden, en de verkoopmanie gaat door, dan komen ook small-caps aan de beurt, maar dus met een zekere vertraging.
Opvallend is verder dat de Morningstar Style Box over afgelopen week één segment telt met een positief rendement, en een met een vlak rendement. Large-cap gemengd wist 1,6% te winnen. Dat staat in contrast met Large-cap waarde, dat juist 3,5% verloor en zodoende het gat tussen beide stijlen vergrotte, zoals boven beschreven.
Het positieve resultaat van het segment large-cap gemengd is te danken aan de hoge weging van sommige bedrijven in de sectoren defensieve consumentengoederen en gezondheidszorg. De aandelen die afgelopen week het meest bijdroegen aan dit segment zijn Nestlé met 9,1%, Roche met 5,9%, Novartis met 4,5%, L'Oreal met 5,1% en Unilever met 5,3% positef rendement.
Lees ook eerdere Morningstar Marktbarometers:
- Marktbarometer medio maart: alle beleggingsstijlen onderuit
- Marktbarometer februari: bloedrode beurzen door corona-angst