Het effect van het coronavirus op de luxe-goederen sector

De uitbraak van het coronavirus heeft grote impact op de luxe-goederen sector die sterk afhankelijk geworden is van rijke Chinezen die overal ter wereld shoppen. Maar dat doen ze nu even niet. Morningstar-analist Jelena Sokolova bekijkt het effect van het virus op de wereldwijde grote luxe-merken.

Holly Black 06 februari, 2020 | 11:34
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

De uitbraak van het coronavirus heeft een grotere impact op de luxe-goederen sector dan de eerdere SARS-epidemie van 2002-2004, verwacht Morningstar-analist Jelena Sokolova. Dat komt omdat deze sector tegenwoordigt veel afhankelijker is van rijke winkelende Chinezen dan vroeger. Ten tijde van SARS was China goed voor 2% van de luxe-aankopen wereldwijd en nu is dat 35%.

De beperkingen op reizen kunnen een flinke weerslag hebben op de toeristische aankopen. Die zullen deels verplaatst worden naar de online-kanalen van de grote merken en daar zullen volgens de analist vooral bedrijven als YNAP, Richemont en Farfetch van kunnen profiteren.

Een virusuitbraak als deze heeft doorgaans vooral een korte-termijn effect en daarom laat Sokolova haar calculaties voor de betreffende luxe-bedrijven ongemoeid. De luxe-sector als geheel is momenteel overgewaardeerd. De bedrijven die het aantrekkelijkst gewaardeerd zijn op dit moment, zijn volgens de analist Richemont, Swatch, Dufry, Hugo Boss en Pandora.

Bekijk de video waarin Morningstar-analist Jelena Sokolova haar visie geeft op de effecten van het coronavirus op de luxe-goederen sector.

 

Lees meer:

- Asos en Farfetch: ondergewaardeerde mode-retailers met risico's

- Richemont ondergewaardeerd door vrees voor stagnatie in China

- Koersval Richemont biedt kans om in te stappen

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Holly Black  Holly Black is senior editor voor Morningstar.co.uk

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten