De automobilist die de overstap van zijn conventionele auto naar een elektrische overweegt, zit met een reeks vragen: haal ik mijn bestemming wel? Hoe lang duurt het opladen? En waar kan ik eigenlijk opladen? Is zo’n elektrische auto op lange termijn goedkoper of niet?
Dat zijn vragen die beantwoord moeten worden, voordat de markt massaal de overstap wil maken van de auto met verbrandingsmotor naar elektrisch. Het potentieel is er. Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de Amerikaanse automobilisten interesse heeft in elektrisch rijden.
Maar alleen interesse is nog niet genoeg. Om de automobilisten van nu aan de elektrische auto te krijgen moeten de voorwaarden en de sommetjes wel kloppen. Dat is nu lastig in te schatten, omdat er nog geen bewezen data zijn voor de kosten van het gebruik op de lange termijn.
Morningstar verkent in een serie artikelen de toekomst van elektrisch rijden. In dit derde deel kijken we naar de vier belangrijke criteria om van elektrisch rijden een succes te maken: kosten, bereik, laadtijd en laadinfrastructuur.
Kosten
De analisten van Morningstar becijferen dat tegen 2025 elektrische auto’s naar verwachting goedkoper zijn dan conventionele met een verbrandingsmotor, uitgaande van de total cost of ownership over een periode van 15 jaar.
Momenteel kost een elektrische auto nog tussen 9.000 en 12.000 dollar méér dan een conventionele over 15 jaar gemeten, vanwege de hogere aanschafprijs en de vervangingskosten voor de accu’s. Dat wordt deels gecompenseerd door lagere gebruikskosten.
Naarmate de kosten voor accu’s dalen, daalt dus ook de aanschafprijs worden de kosten voor een elektrische auto lager over de gehele levensduur. En ook in de gebruikskosten zit nog ruimte om lager te gaan, verwachten de ananlisten van Morningstar.
Een belangrijk punt dat de markt voor elektrisch rijden beïnvloedt, zijn de overheidssubsidies. Bijvoorbeeld kortingen op de aanschafprijs, vrijstelling van wegenbelastign of andere fiscale prikkels, Die zullen worden afgebouwd zodat de elektrische auto zich naar de wetten van de markt zal moeten voegen.
Bereik
De ontwikkelingen op het gebied van actieradius gaan snel. Nieuwe automodellen hebben steevast een groter bereik, zodat het niet meer behelpen is zoals in de beginjaren toen 100 kilometer al heel wat was. Automobilisten spiegelen hun idee van het bereik nog altijd aan hoe ver je op een tank brandstof kan komen. Inmiddels zijn er nieuwe modellen op de markt die al aan de 400 kilometer komen. Dat is nog geen gemeengoed, maar dat zal het naar verwachting van Morningstar wel worden, zo tegen 2025.
De verruiming van het bereik is te halen door grotere accu’s of accu’s met een hogere energiedichtheid. In 2018 mat de gemiddelde accu 44 kWh. Dat zal stijgen naar 50 kWh, onder andere door nieuwe chemische samenstelling van accu’s waardoor die efficiënter werken.
Laadtijd
De techniek schrijdt voort en zo ook de oplaadtechnologie. Met stroom uit een gewoon stopcontact duurt het opladen vele uren, maar er zijn steeds meer snellere mogelijkheden. Met snelladers zoals bijvoorbeeld Tesla die sinds 2012 neerzet of de stations van onafhankelijke marktpartijen als Fastned, kunnen veel automodellen al in minder dan een uur of zelfs een halfuur hun accu voor het grootste deel vullen.
Uiteindelijk zal de laadtijd in minuten in plaats van uren worden gerekend. Zover is het nog niet, maar ook hier geldt, de automobilist rekent met de gegevens die hij kent van zijn brandstofauto. En even een volle tank halen kost slechts een paar minuten. Als dat voor elektrisch ook geldt, is het een alternatief voor conventioneel.
Laadinfrastructuur
De doorbraak van elektrisch rijden hangt nu vooral af van de beschikbaarheid van laadmogelijkheden. Particuliere eigenaren kunnen een laadpaal voor de deur krijgen, bedrijven leggen in toenemende mate laadplekken aan en derde partijen zijn daar ook steeds vaker voor te vinden. Niet alleen pure aanbieders zoals Fastned, maar ook bijvoorbeeld hotels of winkelcentra die de mogelijkheid tot laden aanbieden terwijl de klant binnen is.
De Morningstar-analisten verwachten dat de uitrol van laadpalen in Europa en China goed tempo zal houden. In de Verenigde Staten is dat nog maar de vraag. Daar zijn delen van het land, zoals Californië, goed afgedekt, maar hele grote andere delen juist niet en de vraag is of dat ook gaat gebeuren.
Lees meer:
- Dit zijn 11 bruikbare ideeën voor aandelen die profiteren van elektrisch rijden
- Zo kunnen beleggers de revolutie van elektrische auto's benutten