De introductiekoers van Uber is vastgesteld op 45 dollar per aandeel en dat maakt het bedrijf achter de rittendeeldienst ruim 82 miljard dollar waard als het op vijdagmiddag 10 mei zijn notering krijgt aan de New York Stock Exchange.
Die introductiekoers ligt lager dan de getallen die eerder nog in de markt circuleerden. Dat heeft voor een deel te maken met de eerdere beursgang van grote concurrent Lyft, die Uber rechts inhaalde door net iets eerder naar de beurs te gaan. De afgelopen weken hebben laten zien dat de aandelenkoers van Lyft het sinds de beursgang eind maart moeilijk heeft. Na euforie in de eerste paar dagen zette al snel een daling in van dik 20%.
Ook speelt mee dat de groei van de taxi-app diensten waar Uber en Lyft in actief zijn, aan het afvlakken is. Dat maakt de begeleidende banken bij de beursgang voorzichtig.
Ondanks die groeivertraging kent Morningstar-analist Ali Mogharabi een hogere waarde toe aan Uber dan de IPO-prijs. De analist hanteert voor Uber een Fair Value per aandeel van 58 dollar, wat de totale waardering op 110 miljard brengt.
Dominante positie
Het belangrijkste element voor die hogere waardering is het concurrentievoordeel dat Uber dankzij zijn sterke marktpositie heeft. Daarom krijgt Uber een Narrow Moat rating. Vanaf het begin heeft Uber een toonaangevende positie opgebouwd door agressieve groei en daardoor is het nu dominant met een marktaandeel van 25-30%. Niet alleen ten opzichte van bestaande concurrenten, zoals Lyft, maar ook eventuele nieuwkomers in de toekomst zullen het lastig hebben om zich in te vechten op deze markt.
Analist Mogharabi verwacht voor Uber een groei van 19% per jaar voor de komende 10 jaar tot een jaaromzet van 64 miljard dollar in 2028.
Die groei is zo sterk omdat Uber zijn sterke netwerk ten volle benut, niet alleen voor taxidiensten, maar ook voor bijvoorbeeld maaltijdbezorging met Uber Eats. Daar kan pakketbezorging aan toegevoegd worden. Deze efficiency zal de operationele marge in ieder geval tot in 2024 flink opstuwen.
Juridische risico's
Enig punt van zorg zijn eventuele juridische kwesties waar Uber is verzeild zou kunnen raken, De ophef rond oprichter Travis Kalanick is daar een goed voorbeeld van. Eventuele claims in de toekomst als er nieuwe zaken zouden opduiken, zijn een potientieel risico, hoewel de nieuwe CEO Dara Khosrowshahi flink schoon schip heeft gemaakt. Dit risico wordt weerspiegeld in de Uncertainty Rating bij de Fair Value die op 'Very High' staat.
Voor aartsrivaal en nummer twee in de markt hanteert de analist een Fair Value van 72 dollar per aandeel en dat betekent een opwaarts potentieel van 20%. Bekijk hieronder de key data voor de grote concurrenten in deze industrie:
(klik op afbeelding voor vergroting)
Lees meer over aandelen:
- Royal Dutch Shell is flink ondergewaardeerd
- Dipje voor ASML, maar goede toekomst door uitrol EUV-technologie