De beursgang van Lyft is nu al de meest besproken IPO van het jaar. Beleggers kijken er reikhalzend naar uit, temeer daar grote concurrent Uber kort daarna, in de loop van april, ook een notering zal krijgen.
Uber is marktleider in deelvervoer, maar Lyft snoept gestaag marktaandeel af door zich flink in te vechten in deze jonge bedrijfstak. Uber en Lyft hebben de traditionele taximarkt flink opgeschud met hun nieuwe en innovatieve benadering van gedeeld vervoer. Waar Uber zijn vleugels al heeft uitgeslagen over grote delen van de wereld, blijft de dienstverlening van Lyft vooralsnog beperkt tot de Verenigde Staten.
Morningstar-analist Ali Mogharabi is van mening dat Lyft een Narrow Moat rating verdient als de nummer twee in de markt die een flink deel van de verwachte 24% groei in de markt zal kunnen meepakken. De analist zet de Fair Value voor het aandeel Lyft op 72 dollar, gelijk aan de introductiekoers. Dat betekent een waardering van meer dan 20 miljard dollar op basis van het aantal aandelen dat naar de beurs komt.
Analist Mogharabi verwacht dat Lyft in 2022 winstgevend zal worden. De groeivooruitzichten zijn gezond, maar de markt voor dit soort nieuwe diensten kan zich de komende jaren wel tamelijk grillig ontwikkelen. Bijvoorbeeld nieuwe regelgeving kan leiden tot extra kosten, managementaandacht of zelfs een rem op de groei.
Bekijk de video waarin Morningstar-analist Ali Mogharabi - hoe toepasselijk - rijdend als passagier zijn visie op Lyft geeft en zijn projecties voor de groeivooruitzichten met u deelt.