Dit maakt Airbnb anders dan zijn concurrenten

De naam Airbnb is zo'n beetje synoniem geworden voor het huren van tijdelijk verblijf voor vakantie of een weekendje weg. Makkelijk en goedkoop. Airbnb heeft zijn plek veroverd door te beginnen als deelplatform voor vraag én aanbod van particulieren. In dit tweede artikel ter voorbereiding op de beursgang van Airbnb plaatsen we het online verhuurplatform temidden van zijn concurrenten. Hoe onderscheidt Airbnb zich en wat zijn de perspectieven?

Robert van den Oever 30 juli, 2018 | 10:37
Facebook Twitter LinkedIn

Airbnb zal naar verwachting ergens in 2019 of 2020 naar de beurs gaan. Officieel is dat niet aangekondigd, maar de geruchten zwellen aan en ook het online verhuurplatform zelf hint zo nu en dan op een beursgang. Daarom hebben de aandelenanalisten van Morningstar in samenwerking met hun collega’s van Pitchbook, dat private equity bedrijven analyseert en dat onderdeel is van Morningstar, zich gebogen over de waardering en de toekomstperspectieven van Airbnb.

De achtergronden bij de waardering en de groeiperspectieven hebben we u vorige week uiteen gezet:

 

Deze week krijgt u een tweede deel over Airbnb waarin we het bedrijf plaatsen te midden van zijn concurrenten. Want binnen de reisbranche verschillen de grote spelers nogal.

Air BNB Exhibit 0

(klik op afbeelding voor vergroting)

Marktposities
Airbnb bestaat nog niet zo heel lang, ruim 10 jaar, maar heeft wel een dominante plek op de markt voor online verhuur van accommodatie veroverd. Sterker nog, de naam Airbnb is zo’n beetje synoniem geworden met het huren van tijdelijk verblijf.

Het grote verschil met de concurrentie is dat Airbnb in beginsel drijft op vraag en aanbod van particulieren. Er zijn tal van andere online aanbieders waar je een vakantieverblijf kunt boeken, maar dat zijn accommodaties van professionele aanbieders. Partijen zoals Booking.com en Expedia hebben hun plek veroverd met het aanbieden van hotels en vakantiehuisjes tegen een commissie. Onderstaande grafiek geeft een beeld van de marktposities, gemeten naar maandelijks bezoek op de websites van de aanbieder:

Air BNB Exhibit 5

(klik op grafiek voor vergroting)

Spectaculaire groei
Airbnb is dus zeker niet de grootste in de totale verhuurmarkt, maar de alternatieve markt waar Airbnb uit put, groeit spectaculair: in 2014 werd er nog voor circa 100 miljard dollar aan particuliere accommodatie geboekt, en voor 2018 zal dat uitkomen op zo’n 150 miljard dollar.

In dit alternatieve segment is Airbnb dominant, blijkt uit de cijfers over de marktaandelen in puur dit segment. Onderstaande grafiek laat dat duidelijk zien. De bijna 30% marktaandeel over 2017 zal naar verwachting in 2022 zijn gegroeid naar 45%:

Air BNB Exhibit 14

(klik op grafiek voor vergroting)

Netwerkeffect
Het netwerkeffect jaagt de groei flink aan, zoals we in het vorige artikel hebben toegelicht: de aanwas van bezoekers zorgt er ook voor dat steeds meer aanbieders hun woning in de verhuur doen. De grote naamsbekendheid en de gebruiksvriendelijkheid doen de rest. Dat effect is bij Airbnb sterker dan bij zijn concurrenten Booking.com en Expedia.

Toch zijn de gevestigde namen die het traditionele aanbod verzorgen nog altijd groter in termen van aanbod van professionele accommodatie en aantal bezoekers. Daarom kennen de aandelenanalisten van Morningstar aan hen hogere waarderingsmultiples toe:

Air BNB Exhibit 15

(klik op grafiek voor vergroting)

Concurrentiepositie
Het alternatieve segment blijft hetgeen waarmee Airbnb zich onderscheidt, maar de investeringen in groei zijn juist gericht op uitbreiding naar andere segmenten, zodat het aanbod completer wordt en beter kan concurreren met de aanbieders die het vooral van traditioneel aanbod moeten hebben.

Samengevat voor de belangrijkste parameters zien de verhoudingen tussen de grote spelers er zo uit voor het eerste kwartaal van dit jaar:

Air BNB Exhibit 16

(klik op grafiek voor vergroting)

Hoger rendement
De toenemende schaal brengt ook een financieel vliegwieleffect teweeg, dat voor airbnb groter uitpakt dan voor zijn concurrenten, calculeren de Morningstar-analisten. Omdat het businessmodel van Airbnb niet kapitaalintensief is door zich te concentreren op pure bemiddeling, is het rendement op geïnvesteerd vermogen hoger dan bij concurrenten die wel kapitaalintensieve assets hebben, zoals hotels of cruiseschepen.

Onderstaande grafiek toont het verwachte rendement op geïnvesteerd vermogen voor de komende 5 jaar:

Air BNB Exhibit 17

(klik op grafiek voor vergroting)

 

Lees meer:

Zoveel is Airbnb waard als het naar de beurs gaat

- Facebook onderuit op stagnerende groei en teleurstellende prognoses

- Dit zijn drie ondergewaardeerde dividendaandelen

Amerikaanse aandelen zijn overgewaardeerd: reden om defensief te zijn

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten