Zoveel is Airbnb waard als het naar de beurs gaat

De beursgang van Airbnb zal naar verwachting in 2019-2020 plaatsvinden, dus buigt Morningstar zich alvast over het verhuurplatform. Het jonge bedrijf is razendsnel gegroeid en heeft een dominante plek in de markt veroverd. Morningstar analyseert de toekomstperspectieven en kent een waardering toe.

Robert van den Oever 20 juli, 2018 | 13:23
Facebook Twitter LinkedIn

De beleggingswereld kijkt reikhalzend uit naar de beursgang van Airbnb. Hoewel niet officieel aangekondigd, gaat de markt uit van een IPO ergens in 2019 of 2020. Tijd dus om serieus naar dit innovatieve bedrijf te kijken dat in korte tijd bijna synoniem is geworden voor de verhuur van tijdelijke accommodatie en dat een geduchte concurrent binnen de reisbranche is geworden.

Doorgaans maakt Morningstar geen calculaties voor (nog) niet beursgenoteerde bedrijven, maar nu doen we dat wel met behulp van de expertise van Pitchbook. Morningstar-analist Dan Wasiolek en Pitchbook-analist Robert Le maken de sommetjes aan de hand van recente financieringsrondes, concurrentievergelijking en discounted cash flow en komen tot een waardering in de range van 180 tot 221 dollar per aandeel, ofwel een marktkapitalisatie van 53 tot 65 miljard dollar.

Die waardering betekent een multiple van 28 tot 32 maal de operationele winst voor belastingen (EBITDA) over 2019. Dat betekent een premie ten opzichte van de multiple van 18 maal EBITDA die geldt voor andere bedrijven met een online verhuurplatform.

Air BNB Exhibit 0

(klik op tabel voor vergroting)

Die premie voor Airbnb is volgens analisten Wasiolek en Le te rechtvaardigen om drie redenen:

  1. Een sterk en ongeëvenaard netwerk van aanbieders en klanten dat sneller groeit dan de markt
  2. Uitbreiding van het netwerk door naast accommodatie ook aanpalende diensten aan te bieden, zoals hotels, reizen en belevenissen
  3. Sterke vooruitzichten voor de groei van omzet en winstgevendheid vanwege de grote naamsbekendheid.


In de wereldwijde online reismarkt gaat jaarlijks 700 miljard dollar om en die groeit volgens de twee analisten met dik 9% per jaar. Airbnb groeit naar de verwachting van de analisten sneller met 16%. Dat zal het marktaandeel van Airbnb in online boekingen opstuwen naar 45% in 2022 vergeleken met 30% in 2017.

Air BNB Exhibit 37

(klik op afbeelding voor vergroting)

Ongeëvenaard netwerk
Volgens de analisten is het vooral het ongeëvenaarde netwerk van Airbnb dat het bedrijf heeft gemaakt tot wat het nu is: iedereen kent het en het is voor velen het eerste waar je aan denkt als je een stekje zoekt voor een vakantie of een weekend weg.

Dat netwerk blijft maar groeien dankzij een ongekend vliegwieleffect: hoe meer aanbieders hun woning op het AirBNB platform plaatsen, hoe meer reizigers dat aantrekt, en naarmate er meer belangstelling is, zullen meer huizenbezitters geneigd zijn hun woning aan te bieden om een extra zakcentje op te strijken: een schier oneindige cyclus die Airbnb een voorsprong op zijn concurrenten geeft die maar moeilijk in te halen is. Dat is voor de Morningstar een belangrijke onderbouwing voor de Narrow Moat rating voor Airbnb.

Redenen voor groei
Er zijn drie redenen waarom Airbnb zo snel is gegroeid in de afgelopen jaren:

  1. Een gedifferentieerd aanbod. Werkelijk alle soorten en maten huizen zijn te vinden op het platform; van kleine studio’s drie hoog achter tot zeer luxueuze villa’s. Ook aparte en unieke verblijven, zoals boomhutten en iglo’s zijn te boeken.
  2. De gebruiksvriendelijkheid. De deskundigheid van de drie oprichters in software-engineering en online-technologie heeft ervoor gezorgd dat ze de beste gebruikerservaring hebben gebouwd voor hun platform. En die blijven ze doorontwikkelen aan de hand van nieuwe technologische mogelijkheden. Daarmee pakken ze een voorsprong op hun concurrenten.
  3. De timing. De drie oprichters begonnen in augustus 2007 met hun concept. Dat kwam in 2008 en 2009 echt tot wasdom met behulp van startup accelerators en venture capital financiering om de nodige groeistappen te kunnen zetten. Het tij zat mee vanwege het economische klimaat. Toen de recessie toesloeg in 2008-2009 en ook in de naweeën daarvan zochten veel reizigers naar goedkope en makkelijke oplossingen voor een accommodatie. Airbnb bood dat allebei: goedkoop en makkelijk, in tegenstelling tot veel traditionele aanbieders.

 

Air BNB Exhibit 2

(klik op afbeelding voor vergroting)

Weinig kapitaalbeslag
Door zijn businessmodel van het aanbieden van huizen van particulieren heeft Airbnb weinig kapitaalbeslag. Andere modellen van het aanbieden van verblijf zijn vele malen kapitaalintensiever.

Een hotelketen bijvoorbeeld moet veel investeren in zijn panden. Een reisaanbieder van cruises moet schepen in de vaart houden. Terwijl Airbnb geen eigen panden of exploitatielasten heeft. Het is slechts een bemiddelaar zonder veel assets op zijn balans. Onderstaande grafiek geeft die verschillen weer:

Air BNB Exhibit 19

(klik op afbeelding voor vergroting)

Regelgeving belemmert
Ondanks alle groeimogelijkheden zijn er ook kanttekeningen waar beleggers goed op moeten letten. Regelgeving is een punt van zorg. Want nieuwe, strengere regelgeving kan het bedrijf hinderen. Dat gebeurt in de praktijk ook.

Deze week bijvoorbeeld kreeg Airbnb een tik op de vingers van de Europese Commissie. Eurocommissaris Vera Jourova stelde dat Airbnb zijn prijsbeleid moet verduidelijken. Nu komen er vaak allerlei extra kosten voor schoonmaak etcetera boven op de basisprijs, maar Jourova eist een all-inclusive prijs zonder verborgen kosten, zodat klanten duidelijkheid hebben over wat ze krijgen en waar ze voor betalen. Ook de regels voor annulering moeten transparanter worden. De eurocommissaris noemt de huidige praktijken zelfs misleidend.

Overheden werken tegen
Al sinds Airbnb is begonnen, moet het opboksen tegen allerhande overheden die het verhuursysteem tegenwerken. Over de hele wereld zijn steden bezig om de verhuurmogelijkheden door huizenbezitters in te dammen. Met soms verstrekkende gevolgen. Zo legde Barcelona eerder een boete van 600.000 euro op wegens het schenden van gemeentelijke verhuurregels. Ook New York is juridisch in de slag met Airbnb over toestemmingen en informatievoorziening over huurders en verhuurders naar de gemeente.

Leefbaarheid en veiligheid worden aangevoerd als argument om Airbnb-verhuur te weren uit een straat of een buurt. Huurders die maar kort blijven zijn geneigd niet zo netjes met andermans spullen om te springen en ook hun gedrag op straat kan op die manier uitpakken. Dergelijke initiatieven zijn niet zelden het gevolg van lobby door de hotelbranche of ze worden daar in ieder geval door ondersteund. Dat kan de groei van Airbnb in de toekomst belemmeren. In ieder geval heeft het afgelopen jaar al gezorgd voor een afname van de groei, zoals onderstaande tabel laat zien:

Air BNB Exhibit 10

(klik op tabel voor vergroting)

 

Lees meer:

- Amerikaanse aandelen zijn overgewaardeerd: reden om defensief te zijn

Aandelenmarkten in perspectief: hier liggen de kansen

Europa te prefereren boven VS: deze drie actieve fondsen benutten die kans

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten