Hier haalt AkzoNobel zijn toekomstige groei vandaan

AkzoNobel kan zich volledig concentreren op zijn kernactiviteiten in verf en lakken, nu de verwachte verkoop van Specialty Chemicals rond is. Het economisch tij zit mee, en dat helpt AkzoNobel aan de benodigde groei. Morningstar onderzoekt de ontwikkelingen bij de diverse subdivisies in de verfbusiness.

Robert van den Oever 04 april, 2018 | 9:07
Facebook Twitter LinkedIn

Nu de verkoop van de divisie Specialty Chemicals rond is, kan AkzoNobel zich volledig concentreren op zijn nieuwe kernactiviteit: verf en lakken. Daar is veel werk aan de winkel, want AkzoNobel heeft zichzelf zeer ambitieuze doelen gesteld voor verbetering van de winstgevendheid in de komende jaren. Té ambitieus, vindt Morningstar-analist Rob Hales, zo hebben we vorige week uiteengezet. Dat artikel vindt u hier:

 

Groeipotentieel
Deze week kijken we naar de actuele marktsituatie en het groeipotentieel van de diverse verfmarkten waar AkzoNobel het van moet hebben. De verfactiviteiten zijn onderverdeeld in twee divisies: Decorative Paints (40% van de groepsomzet) en Performance Coatings (60% van de groepsomzet).

In en om het huis
De divisie Decorative Paints richt zich op verven voor de bouw en schilderwerk in en om het huis. Die activiteiten zijn nogal gevoelig voor de economische cyclus en dat heeft AkzoNobel terdege ondervonden toen het economisch tij tegenzat. Maar de nu de economie zich wereldwijd sterk ontwikkelt, profiteert AkzoNobel mee.

Europa is de belangrijkste markt sinds AkzoNobel zijn Amerikaanse tak van Decorative Paints in 2012 verkocht aan PPG, dat later zijn belager zou worden. Het lukte AkzoNobel niet om dat Amerikaanse deel goed te laten renderen, maar in Europa lukte dat wel.

De kostenbesparings- en efficiencymaatregelen die sinds 2012 zijn genomen, hebben de winstmarge al duidelijk opgekrikt. Daarbij komt de gunstige beweging van de economische cyclus en bij elkaar opgeteld brengt dat analist Hales tot een verwachting van 11% winstgroei (EBIT, ofwel bedrijfsresultaat) voor de komende 5 jaar.

Toenemend consumentenvertrouwen
De groei komt ook tot uitdrukking in het omzetvolume. De economische groei en vooral het toenemende consumentenvertrouwen zet mensen sneller aan tot verbouwing of onderhoud aan hun huis. Dat stuwt de onderhoudsmarkt, voor AkzoNobel traditioneel een belangrijker segment dan nieuwbouw. Vooral in Europa zorgt de opleving van de economie voor groei bij AkoNobel.

Dat is ook in China het geval, maar analist Hales waarschuwt wel dat de piek van de groei dichterbij is dan menigeen verwacht. Hij denkt dat in de loop van 2019 de groei zal gaan afzwakken onder invloed van het terugschroeven van stimuleringsmaatregelen door de overheid die in 2016 en 2017 juist voor een sterke groei zorgden. Overigens is in China nieuwbouw een grotere markt dan onderhoud.

In Latijns-Amerika lijkt de groei wat tegen te vallen, doordat Brazilië, de belangrijkste markt zich uit een recessie aan het worstelen is. Maar als het herstel doorzet, dan is ook dat een aantrekkelijke groeimarkt. Latijns-Amerika is overigens met een omzetaandeel van 13% de kleinste regio binnen de divisie Decorative Paints.

Akzo Nobel RH Exhibit 17

(klik op grafiek voor vergroting)

Professionele toepassingen
De andere verfdivisie is Performance Coatings. Die richt zich met gespecialiseerde verven en lakken op professionele toepassingen. Analist Hales verwacht een EBIT-groei van 8% voor de komende 5 jaar. Die zal voornamelijk komen van kostenbesparingen, want omzetvolumegroei is lastig in de professionele markten. De problematische olie- en gasmarkt heeft zijn weerslag op de vloten van olieproducenten en oliedienstverleners en dat hindert AkzoNobels scheepslakken (Marine Coatings).

Bij industriële lakken en poedercoatings is de marktsituatie gunstiger. Dit is het grootste onderdeel binnen Performance Coatings. Deze business is Economic Moat-waardig, vindt Hales, dankzij de eigenschappen van de technologie. Die past uitstekend binnen de duurzaamheidstrend, want er komen geen schadelijke chemicaliën aan te pas. Dit biedt een bovengemiddeld groeipotentieel verwacht Hales.

Automotive
Automotive coatings drijft bij AkzoNobel op de markt voor schadeherstel en reparatie. Die groeit elk jaar licht. Voor de periode 2016-2020 wordt een marktgroei van 3,6% verwacht en analist Hales rekent erop dat AkzoNobel de markt zal weten te volgen en dus in de lage enkelcijferige omzetgroei zal uitkomen voor dit bedrijfsonderdeel.

Onderstaande taartdiagram geeft de verdeling van de activiteiten binnen Performance Coatings aan:

Akzo Nobel RH Exhibit 21

(klik op grafiek voor vergroting)

AkzoNobel is bezig om nieuwe markten te verkenen met zijn specialistische verven en lakken. Omdat met name de olie- en gasmarkt er matig voor staat, probeert AkzoNobel te diversifiëren door ook te kijken naar de markten mijnbouw, infrastructuur en energiebedrijven. Van die drie vindt analist Hales infrastructuur het meest kansrijk, al is die markt wel deels afhankelijk van overheidsopdrachten.

Alles bij elkaar is er dus voldoende perspectief voor groei. Tezamen met de effecten van efficiencymaatregelen en kostenbesparingen zal AkzoNobel in staat zijn om groei te boeken. Maar het heeft de lat voor zichzelf wel erg hoog gelegd.

 

Lees meer over AkzoNobel:

Doelen AkzoNobel te ambitieus, ook na verkoop Specialty Chemicals

Akzo Nobel praat met Axalta over fusie als defensieve stap

Beetje scepsis rond AkzoNobel's beloftes, maar actie is positief

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten