Na oliebollen tijd voor bitterballen

Een aantal beleggingsfondsen krijgt een afwaardering van zijn Analyst Rating. Fondsbeheerders zijn daar niet blij mee, maar het helpt de beleggende consument om financiële verantwoordelijkheid te nemen.

San Lie 15 januari, 2015 | 12:16
Facebook Twitter LinkedIn

Robeco-fondsbeheerder Mark Glazener schreef in zijn column op Fondsnieuws dat het jaar nog maar net begonnen is, maar dat het alweer een eeuwigheid lijkt. Treffender had ik het niet kunnen beschrijven. Er lijkt inderdaad al heel veel gebeurd in de eerste twee weken van het jaar.

De fondsanalisten van Morningstar hebben rond de Kerstdagen redelijk doorgebuffeld: op 22 december spraken wij nog een aantal fondsbeheerders van Kempen en deze week spraken wij alweer een groot aantal fondsbeheerders van ING Investment Management, het toekomstige NN Investment Partners (went u maar vast aan de naam!)

Nieuwjaarsbijeenkomsten
In de tussentijd proberen we een - beperkt - aantal nieuwjaarsbijeenkomsten en -recepties bij te wonen, wat vaak goede momenten zijn om een aantal mensen uit de sector te spreken. Zo ben ik - as we speak - bij de nieuwjaarsbijeenkomst van Robeco waar chief economist Leon Cornelissen Robeco's verwachtingen voor de economue zal geven. Daarnaast worden chief investment officer equity Peter Ferket en cio fixed income Edith Siermann geïnterviewd. Ik neem aan over hun vooruitzichten voor het komende jaar.

In dit kader was de nieuwjaarsreceptie van Euronext zeker het vermelden waard. Tijdens die receptie sprak Merel van Vroonhoven, de relatief nieuwe bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), over “andere geluiden, tegenspraak en tegenkracht.”

In haar rede benadrukte Van Vroonhoven dat het vertrouwen in de financiële sector alleen kan worden teruggewonnen, als er een fundamentele cultuur- en gedragsverandering plaats vindt. Niet alleen bij aanbieders, maar ook bij klanten.

“Een verandering die bij aanbieders vraagt om oor voor het geluid van de klant. Door de klant centraal te stellen in al hun handelen, op een duurzame en integere manier. Klanten zijn immers hun enige bestaansrecht. En voor de klant, consument betekent dit dat hij ook zijn verantwoordelijkheid zal moeten (kunnen) nemen. Nu is de klant vaak de grote afwezige en voelt zich vaak niet in staat verantwoordelijkheid te nemen voor zijn financiële leven. Dit terwijl zijn geluid zo belangrijk is voor een gezond tegenwicht.”

Ik raad u van harte aan om haar toespraak nog eens na te lezen.

Orde van de dag
Terug naar de orde van de dag. Wij hebben hebben wij de afgelopen tijd weer een hoop fondsbeheerders gesproken en staan er alweer veel afspraken in de agenda. We zullen de komende tijd dan ook weer veel fondsrapporten publiceren. Ik kan u nu al verklappen dat er een aantal wijzigingen in de Analyst Rating aankomt. Niet elke fondsbeheerder zal daar blij mee zijn, maar dat is niet onze primaire zorg. Onze zorg ligt bij u als belegger in de hoop dat u als (beleggende) consument uw financiële verantwoordelijkheid zult kunnen - gaan/blijven - nemen.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten