Alibaba zal volgens de laatste berichten vrijdag op het koersenbord van Wall Street verschijnen. Dan vindt de langverwachte beursgang van de Chinese internetgigant aan de New York Stock Exchange plaats. Een initial public offering (IPO) die records kan gaan breken. De introductieprijs van het aandeel Alibaba zal tussen de USD 66-68 liggen. Met USD 68 is de opbrengst bijna USD 22 miljard, maar als de betrokken banken de optie uitoefenen om meer aandelen te verkopen dan streeft Alibaba’s beursdebuut dat van de Agricultural Bank of China voorbij. De beursgang van de bank in 2010 had een recordopbrengst van USD 22,1 miljard.
Naar verwachting wordt donderdag bij het sluiten van de beurs de definitieve introductiekoers bekend en start vrijdag de handel in Alibaba onder de ticker ‘Baba’. Daarmee komt een einde aan de twee weken durende roadshow van Alibaba-oprichter en –topman Jack Ma die beleggers in extase achterliet.
Unieke beleggingsmogelijkheid
Morningstar-analisten Yue Yao en R.J. Hottovy vinden de introductiekoers van USD 66-68 een conservatieve waardering van Alibaba. Aanvankelijk was die koers USD 60-66 en werd vanwege de grote belangstelling onder beleggers verhoogd. Misschien zijn er lessen geleerd uit de beursgang van Facebook, dat volgens Morningstar tegen een veel te hoge waardering naar de beurs ging. Maar een koers van USD 66,00 is volgens de analisten geen volledige afspiegeling van de eigenschappen die Alibaba tot een unieke beleggingsmogelijkheid maken.
Morningstar komt voor Alibaba uit op een fair value van USD 90,00 per aandeel. Dat gaat uit van een waarde van Alibaba van USD 214 miljard (ondernemingswaarde) en een waarde van het blok aandelen dat nu op de markt wordt gebracht van USD 224 miljard.
Alibaba heeft volgens Yao en Hottovy een groot en stabiel concurrentievoordeel (wide, stable moat) dat is gestoeld op een netwerkeffect. Een groot aantal aanbieders op de online marktplaatsen van Alibaba zoals Taobao, Tmall en Alibaba.com leidt tot een groot aantal kopers wat op zijn beurt nog meer aanbieders trekt die weer meer kopers lokken. De onderneming had vorig jaar 231 miljoen actieve gebruikers wat goed is voor 17 procent van de totale Chinese bevolking.
“Alibaba kent nu al een krachtig netwerkeffect in de zich ontluikende Chinese e-commerce. Dat zou de komende jaren moeten leiden tot een betekenisvolle toename van het marktaandeel. Een interessante combinatie van macro-economische en sociaal-economische ontwikkelingen, regelgeving en sectorkatalysatoren zouden zich moeten vertalen in een uitzonderlijk lang groeipad. Morningstar vindt dat Alibaba op de radarschermen van beleggers moet staan die blootstelling willen aan China's opkomende middenklasse en aan de handel via internet, daarbij horende technologie en logistieke sector in het land”, licht analist Yao toe.
Hottovy vult aan: “Het netwerkeffect van Alibaba is ongebruikelijk in de zin dat het is gevestigd in een sector – e-commerce in China – die nog aan het begin van zijn levenscyclus staat. Andere ondernemingen waarbij Morningstar een netwerkeffect herkent opereren vaak in meer volwassen sectoren. Daarbij denk ik dat de Chinese retailsector en Alibaba’s investeringen in toepassingen op mobiele apparatuur zoals smartphons en tablets het netwerkeffect zullen beschermen”
Maar Yao en Hottovy erkennen dat er diverse geografische, regelgevende en bedrijfsstructurele risico’s kleven aan beleggen in Alibaba. De waardering van USD 90,00 wordt gekoppeld aan een hoge onzekerheid (fair value uncertainty rating: high), die wordt ingegeven door risico’s op het terrein van concurrentie, regelgeving en uitvoering van de strategie.
Het rentmeesterschap dat het management van Alibaba laat zien is beroerd (stewardship rating: poor). De waardering van het doen en laten van Jack Ma en zijn medebestuurders balanceert enerzijds tussen een capabel management en anderzijds zorgen over de juridische structuur van Alibaba, de onafhankelijkheid van het management en dubieus handelen van het management in het verleden zoals bij Alipay.
(klik op tabel voor vergroting)
Amazon.com en eBay staan op Morningstars lijst met Aanbevolen Aandelen. Lees de analyses van Amazon.com en eBay.
Stay tuned: later volgt een verdieping van Alibaba's concurrentievoordeel, waardering, onzekerheid van deze waardering en rentmeesterschap.