3 Technologie-aandelen voor geduldige beleggers

De volatiliteit neemt langzaam weer toe en de meeste technologie- en telecomaandelen noteren op of boven hun fair value. Daarom kijkt Morningstar naar de concurrentievoordelen van ondernemingen en ziet in Orange, Crown Castle en Altera topaandelen.

Peter Wahlstrom, CFA 15 juli, 2014 | 12:33
Facebook Twitter LinkedIn

In het kort

  • In zijn totaliteit is de technologiesector iets overgewaardeerd en is de waardering van wereldwijde telecomaandelen reëel. Een paar segmenten bieden op lange termijn waarde, met name in internationale telecommunicatie.

  • De markt voor data-analyse groeit, maar onafhankelijk van snelheid, omvang of locatie zijn gegevens op zich nutteloos tenzij ze de basis kunnen vormen voor goede besluitvorming.

  • De omzet voor internetbedrijven met een concurrentievoorsprong gebaseerd op unieke klantgegevens groeit waarschijnlijk sneller dan de markt voor digitale reclame, maar beleggers moeten wel een veiligheidsmarge in acht nemen.

  • Fusies, overnames en de zoektocht naar rendement stuwen de aandelenkoersen van Amerikaanse telecombedrijven verder omhoog dan wat Morningstar als de fair value beschouwt, maar in Europa en Azië zijn er nog kansen.


Morningstar vindt de technologiesector al anderhalf jaar reëel gewaardeerd of iets overgewaardeerd. De sector communicatiediensten is naar onze mening tot voor kort ondergewaardeerd gebleven. Voor geduldige beleggers is er echter binnen elke subsector nog waarde te vinden. Wij menen dat in het bijzonder ondernemingen in internationale telecommunicatie en in zendmasten voor mobiele telefonie aantrekkelijkere waarderingen bieden. In de tabel verderop in dit artikel presenteren we een aantal van onze voorkeursaandelen, waaronder twee uit de telecomsector.

Omdat we kritisch blijven nu de technologie- en communicatiesector op of boven de fair value noteert, geven wij de voorkeur aan een brede veiligheidsmarge en aan bedrijven met een stabiele voorsprong op concurrenten. Die zijn waarschijnlijk beter bestand tegen volatiliteit van hun omzet en operationele marges op korte termijn.

Big Data
Big Data is een veelgehoorde kreet nu de hoeveelheid data explosief is gegroeid als gevolg van nieuwe online en digitale bronnen. Morningstar meent, dat dit wereldwijde thema op lange termijn zal doorzetten, omdat nieuwe softwaretechnologie, goedkopere financiering en goedkopere verwerking een bredere toepassing van statistische modellen als basis voor besluitvorming mogelijk maakt. Volgens ons is deze ontwikkeling noodzakelijk omdat “oude” technologieën (zoals traditionele opslag van data) veel van deze kansen niet op een kosteneffectieve manier kunnen benutten.

Ondanks deze innovatie worden oudere systemen voor het organiseren en analyseren van bedrijfsgegevens waarschijnlijk niet vervangen. Dit is geen scenario met alleen winnaars en in plaats daarvan zien we, dat veel van de gevestigde technologiebedrijven actief investeren in hun eigen geavanceerde producten en diensten, waarmee zij voor hun klanten de overstapkosten verhogen en extra omzet genereren.

Doeltreffendheid
De wens van adverteerders naar meetbaarheid en kwantificering van de doeltreffendheid van hun reclame zal leiden tot een snelle uitbreiding van programmeerbare reclame, die wordt verkocht door algoritmen in plaats van door verkopers. Omdat internetbedrijven groei willen, verwacht Morningstar een toenemende fusie- en overnameactiviteit en internationale expansie, vooral buiten de volwassen markten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Bedrijven zullen sterk investeren in de optimalisatie van hun reclameproducten en content voor mobiele toestellen.

Het succes en de groei van Google in vergelijking met de magere omzetgroei van de vroegere internetfavoriet Yahoo onthult twee belangrijk eisen die digitale adverteerders hebben: meetbaar-heid en het nemen van verantwoording. Wij menen dat steeds meer displayreclame (banners) programmeerbaar zal worden verkocht. Dit versterkt wat naar onze mening de belangrijkste pluspunten zijn voor het vormen of beschermen van een concurrentievoordeel.

Ten eerste zullen naar onze mening bedrijven die een uniek inzicht hebben in hun klanten, meer reclame kunnen verkopen. Bovendien zullen ondernemingen die een superieure uitvoering en liquiditeit voor programmeerbare reclame kunnen bieden een solide groei tonen. De duurzaamheid van deze groei is echter niet vanzelfsprekend. De internetmarkt in ontwikkelde landen wordt volwassen door de toenemende penetratie van breedband en smartphones evenals de geavanceerde markten voor digitale reclame. Wij verwachten dat bedrijven voor groei, zowel autonoom als door overnames, verder zullen kijken dan de VS en het VK.

Vuurwerk
De Amerikaanse telecommunicatiesector staat op een uniek punt in de geschiedenis, waarop consolidatie, regelgeving en technologie samenkomen op een manier die in de zomer voor vuurwerk kan zorgen. Wij menen dat sommige voorgestelde overnames een domino-effect hebben en toezichthouders dwingen na te denken over de implicaties van een aanzienlijk grotere consolidatie van de media. Tegelijkertijd is met de komende consolidatie ook het debat over “open internet” of “netneutraliteit” belangrijker geworden. Nu deze kwesties aan de orde komen in het Amerikaanse Congres en in de publieke opinie bestaat het risico dat de Federal Communications Commission of het ministerie van Justitie een eind maken aan de consolidatie.

Ook in Europa vindt – grensoverschrijdend - consolidatie plaats. Vodafone is bezig de grootste Spaanse kabelexploitant over te nemen, terwijl de grootste kabelexploitant in Frankrijk probeert het op één na grootste telefoonbedrijf te kopen. Tegelijkertijd zijn alle ogen gericht op de fusie van Telefonica Deutschland en KPN’s voormalige Duitse dochtermaatschappij E-Plus. Nu de toezichthouders deze transactie zonder al te veel beperkingen hebben goedgekeurd, denkt Morningstar dat er meer fusies kunnen volgen.

Ondanks de fusie- en overnameactiviteit, die in het bijzonder de koersen van bedrijven in betaaltelevisie opstuwt, is er nog waarde te vinden in de wereldwijde telecommunicatiesector. Aan de meeste van deze ondernemingen is echter wel een verhaal verbonden, bijvoorbeeld door een achterblijvende omzetgroei of hoge kosten uit het verleden, dus moedigen wij beleggers aan om zeer selectief te zijn.





Crown Castle
Crown Castle is de op één na grootste onafhankelijke exploitant van zendmasten voor mobiele telefonie in de Verenigde Staten en heeft een klein concurrentievoordeel verworven. De onderneming is eigenaar van ongeveer 40.000 zendmasten in de Verenigde Staten en meer dan 1.700 in Australië. Crown Castle levert waarschijnlijk nog lange tijd solide winsten, omdat het profiteert van de aanhoudende groei in dataverbruik vanwege het toenemende gebruik van smartphones. Morningstar meent dat de markt deze factoren niet op waarde schat en dat het aandeel ondergewaardeerd lijkt.

Altera
Altera vormt de helft van het bijna-duopolie op de markt voor programmable logic devices of PLD's en heeft naar mening van Morningstar een kleine concurrentievoorsprong. Een PLD is –simpel gezegd- een chip die bij productie geen functie meekrijgt, maar eenmalig geprogrammeerd kan worden voor een bepaalde werking. Het is een segment van de halfgeleiderindustrie.

Hoewel PLD's volgens marktonderzoeksbedrijf Gartner in 2013 goed waren voor slechts USD 4,5 miljard van de rond USD 300 miljard omvattende totale halfgeleidermarkt, heeft het segment inmiddels wel één van de interessant¬ste business modellen van de bedrijfstak. Morningstar schat dat het PLD-segment rond 1,5-2 maal sneller zal groeien dan de totale chipmarkt omdat de werking van de Wet van Moore fabrikanten van elektronica aan¬moedigt om steeds meer gebruik te maken van PLD's.

Wij vinden het aandeel Altera aantrekkelijk gewaardeerd en menen dat het de komende jaren van twee katalysatoren kan profiteren: (1) een cyclische opleving van het PLD-segment na de trage groei in de afgelopen jaren en (2) de kans om vanaf eind 2015 marktaandeel te veroveren op concurrent Xilinx.

Orange
Orange is de grootste Franse telecomaanbieder (en heeft nog altijd een klein concurrentievoordeel) maar heeft het sinds de komst van Iliad moeilijk. Dat leidde op de markt voor mobiele telefonie begin 2012 tot een enorme prijzenoorlog. De markt kalmeert weer wat en hoewel Morningstar verwacht dat de omzet nog een aantal jaren zal dalen, menen we ook dat het tempo van de daling zal afnemen.

Het is belangrijk om te bedenken dat Frankrijk slechts goed is voor de helft van de omzet en de EBITDA van het telecombedrijf. Orange heeft ook aanzienlijke activiteiten in Spanje en Polen en is daarnaast actief in 18 landen in het Midden-Oosten en Afrika, waaronder sommige van de snelst groeiende landen ter wereld. Wij vinden dat de markt deze activiteiten niet volledig op waarde schat. Volgens onze schatting stijgt de omzet van Orange vanaf 2017 weer, als de omzetdaling in Frankrijk afneemt en de activiteiten in de opkomende markten groeien.


Lees ook voor Morningstars verwachtingen voor het derde kwartaal
Vooruitzicht aandelenmarkt: in een overgewaardeerde markt moeten beleggers dieper graven

China drukt zwaar op koersen basismaterialen



Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Crown Castle Inc104,50 USD0,12Rating
Orange SA9,96 EUR1,01Rating

Over de auteur

Peter Wahlstrom, CFA  Peter Wahlstrom, CFA, is an associate director with Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten