5 Aantrekkelijke aandelen onder consumptiegoederen

Coca-Cola, Amazon.com, Swatch, Clorox en Fiat zijn vijf aandelen die beleggers in de gaten moeten houden. Deze ondernemingen hebben een grote en stabiele voorsprong op concurrenten en hun aandeel is momenteel ondergewaardeerd.

Maarten van der Pas 27 juni, 2014 | 12:52
Facebook Twitter LinkedIn

Op het terrein van producenten van defensieve en cyclische consumptiegoederen zijn Coca-Cola, Amazon.com, Swatch, Clorox en Fiat aandelen om in de gaten te houden. Hun fair value, de waarde van een aandeel op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom, zit onder de huidige koers wat betekent dat ze ondergewaardeerd zijn. Deze aandelen noteren dan ook een Morningstar Rating van 4 of 5 sterren. Op een schaal van 1 tot en met 5 sterren staat 1 ster voor maximaal overgewaardeerd, 3 sterren voor een redelijke waardering en 5 sterren voor een maximaal overgewaardeerd.

Coca-Cola (KO)
Coca-Cola heeft een grote en stabiele voorsprong op concurrenten (wide, stable moat) die is gebaseerd op zijn iconische merk, het sterke distributienetwerk en de schaalvoordelen als ’s werelds grootste drankfabrikant.

De consumptie van koolzuurhoudende dranken in ontwikkelde markten neemt echter af om gezondheidsredenen en door een groeiende voorkeur voor sappen, waters met toegevoegde vitamines en energiedranken. Toch is de markt moeilijk te betreden voor concurrenten door Coke’s aanzienlijke bottel- en distributienetwerk, zijn relaties met belangrijke retailers en de grote naamsbekendheid van het merk. Coca-Cola’s portefeuille met niet-koolzuurhoudende dranken, waaronder Powerade, Minute Maid en Vitaminwater, moet de onderneming in staat stellen om het verkoopvolume op te voeren op deze groeimarkt.

Coca-Cola heeft ambitieuze groeidoelstellingen neergezet die in 2020 gerealiseerd moeten zijn. Het wil zijn volume laten groeien met 3 tot 4 procent, de omzetstijging op 3 tot 6 procent houden en de operationele inkomsten laten toenemen met 6 tot 8 procent. Opkomende en zich ontwikkelende markten moeten voor het grootste deel bijdragen aan de groei. Coca-Cola heeft een dominante positie in veel opkomende markten en zijn distributiemodel, waarbij direct aan verkooppunten wordt geleverd, geeft een concurrentievoordeel op andere drankproducenten die voor hun verspreiding afhankelijk zijn van derde partijen.

De fair value voor Coca-Cola is USD 44,00 per aandeel. De koers staat nu op ongeveer USD 42,00. Hiermee is het aandeel Coca-Cola ondergewaardeerd en heeft een Morningstar Rating van 4 sterren.
Lees ook Morningstars analistenrapport over Coca-Cola >

Amazon.com (AMZN)
Amazon heeft een prominente rol gespeeld in de verschuiving van traditionele retail met winkels van steen naar verkopen via internet. En het zal ook de komende jaren een ontwrichtende, verstorende kracht zijn in retail, digitale media en cloud computing. De digitale winkelier heeft één van de grotere, stabiele concurrentievoorsprongen bij de verkoop van consumptiegoederen (widestable moat). Die dankt het aan zijn 244 miljoen actieve gebruikers en zijn recente investeringen in distributie-infrastructuur, technologie en content.

Het online verkoopplatform is een goed voorbeeld van het netwerkeffect: lagere prijzen, een ruim aanbod en een gebruiksvriendelijke website trekken veel klanten. Veel klanten zorgen ervoor dat meer producenten hun producten via amazon.com willen verkopen. Wat op zijn beurt weer leidt tot meer klanten. Amazon kan lagere prijzen rekenen omdat het lagere operationele kosten heeft: een distributiecentrum is goedkoper dan een netwerk van winkels.

De concurrentievoordelen stellen Amazon in staat om een sterke kasstroom te genereren die het op zijn beurt weer kan investeren in adverteren, dienstverlening aan klanten en verbeteringen aan de website die de marktplaats robuust en de klantloyaliteit sterk houden. Ondanks de voortdurende investeringen in de aanvoer- en distributieketen, technologie en content verwacht Morningstar dat Amazon een goed rendement zal blijven boeken.

Amazon concurreert niet alleen met online retail, maar ook met mediaproducten en webdiensten. Mediaproducten waren vorig jaar goed voor 29 procent van de omzet. Morningstar gelooft in de kansen van Amazon om te concurreren in digitale media met grote klantenbestand en zijn ecosysteem van hard- en software met Kindle, Fire TV en Dash. Amazon zal de dominantie van Apple niet aantasten, maar kan toch een speler van formaat worden met zijn grote aanbod van content.
Ook met zijn webdiensten Amazon Web Services, zoals cloud computing, ontwikkelt Amazon kostenvoordeel en een concurrentievoordeel.

Morningstar’s fair value voor Amazon.com is USD 400,00 per aandeel. De huidige koers staat op ruim USD 325,00. Het aandeel Amazon.com heeft dan ook een Morningstar Rating van 4 sterren.
Lees Morningstars analistenrapport over Amazon.com.


Swatch (UHR)
De Swatch Group heeft zich ontwikkeld tot ’s werelds grootste en meest gediversifieerde producent, marketeer en verkoper van horloges en onderdelen voor horloges. Het onderhoudt een productportefeuille waarvan Swatch het bekendste merk is. De Zwitserse uurwerkfabrikant heeft een verticaal geïntegreerde structuur gecreëerd waarin het elk aspect van het ontwerp, toelevering van onderdelen, fabricage en assemblage van zijn producten controleert.
Mode en techniek zijn in gelijke mate de drijvende kracht achter de ondernemingscultuur bij Swatch en de voortdurende innovatie biedt een uniek concurrentievoordeel dat door te trekken is naar alle twintig horlogemerken in de productportefeuille.

Het Swatch-merk is één van de belangrijkste concurrentievoordelen, maar ook de productie en distributie en de kostenvoordelen bij de horlogeproductie dragen bij aan de grote voorsprong op concurrenten. Ze leveren een positief rendement op en versterken Morningstar’s vertrouwen dat het hoge rendement op geïnvesteerd kapitaal van de onderneming op de lange termijn zal aanhouden.

Naast de focus op zijn merken en mode heeft Swatch ook een aanzienlijke productiekracht waarbij het componenten en innovatieve onderdelen levert aan een geschatte 60 procent van de Europese horloge-industrie. Swatch’ technische ontwikkeling en productie van precisiecomponenten is onovertroffen en sommige belangrijke onderdelen zijn voor concurrenten moeilijk te maken met dezelfde kwaliteit en precisie en tegen dezelfde prijs.

De fair value van het aandeel Swatch is CHF 649,00. Het noteert een Morningstar Rating van 4 sterren door het verschil tussen de fair value en de koers van rond de CHF 539,00.


Clorox (CLX)
Producent van was- en schoonmaakmiddelen en producten voor lichamelijke verzorging Clorox concurreert in productcategorieën met veel huismerken en haalt het merendeel van zijn omzet uit volwassen, ontwikkelde markten. Desalniettemin vindt Morningstar dat Clorox’ sterke merken, 90 procent is de nummer één of twee in zijn categorie, en relatieve kostenvoordeel tot gezonde resultaten leiden. De kracht van de portefeuille merkproducten van Clorox blijkt wel uit het gegeven dat de onderneming sinds 2005 66 prijsverhogingen heeft doorgevoerd, het merendeel om hogere grondstofkosten te compenseren. Clorox is één van de meest innovatieve ondernemingen die Morningstar volgt, wat de mogelijkheden vergroot om prijzen te verhogen.

Clorox neemt het op de markten voor huishoudelijke producten en lichamelijke verzorging op tegen aanzienlijke grotere concurrenten. Maar het richt zich op nichecategorieën en bedient die goed. De magere kostenstructuur resulteert in operationele marges van rond de 15 procent en dat is vergelijkbaar met die van leidende concurrenten in de sector zoals Procter & Gamble.
Naast een aanhoudende scherpe blik op de kostenstructuur helpen Clorox’ pogingen om uit te breiden naar aanpalende productcategorieën om de concurrentie voor te blijven. Dit soort expansies kan slim gebruik maken van het sterke Clorox-merk en marges opstuwen.

De fair value voor Clorox is USD 96,00 per aandeel. De huidige koers van ongeveer USD 91,00 maakt het aandeel Clorox ondergewaardeerd en het staat dan ook op een Morningstar Rating van 4 sterren.

Fiat (F)
Het aandeel Fiat is niet voor de bange belegger. Auto’s maken is een kapitaalintensieve bezigheid en er is wereldwijd sprake van overcapaciteit. De fors gedaalde Europese autoverkopen tonen nog eens aan hoe cyclisch de auto-industrie is. Daarbij komt nog, dat autofabrikanten geen duurzame concurrentievoorsprong hebben, hooguit een tijdelijke. Een voorsprong door nieuwe modellen of technieken wordt op enig moment achterhaald door concurrenten. En dat allemaal in een extreem competitieve markt.

Ofschoon het een enorm technisch en organisatorisch talent vergt om een auto te ontwerpen, ontwikkelen en op de markt te brengen, is die markt relatief gemakkelijk toegankelijk. Dat laat de komst van nieuwe autofabrikanten in opkomende landen en de overcapaciteit zien.

Naast bovenstaande negatieve aspecten van een auto-aandeel geldt voor Fiat ook nog dat de onderneming zich in een ommekeersituatie bevindt. Maar dat biedt beleggers juist ook kansen. Fiat (met naast Fiat ook nog de massamerken Alfa Romeo en Lancia en de luxemerken Maserati en Ferrari) heeft Chrysler (bekend van Chrysler, Jeep en Dodge) overgenomen. Topman Sergio Marchionne heeft grote investeringen in Maserati en Alfa Romeo aangekondigd om met nieuwe modellen de verkoop op te schroeven.

De combinatie Fiat-Chrysler biedt nog aanzienlijke synergievoordelen, die de markt (nog) niet erkent. Onderstellen, aandrijflijnen en onderdelen kunnen onderling wordt uitgewisseld. De grotere schaal en aanwezigheid in meerdere werelddelen geeft inkoopmacht, verlaagt de kosten en verkleint de afhankelijkheid van één bepaalde mark of één bepaald model. Fiat-Chrysler bedient de markt met een brede merk-modelportefeuille.

Als deze strategie echter slecht wordt uitgevoerd dan resulteert dat in auto’s die teveel op elkaar lijken waarbij de merken alleen met het logo op de grille van elkaar verschillen. Daar zal de consument niet in trappen.

Fiat heeft een fair value van EUR 14,00 per aandeel. Met de huidige koers van ronde EUR 7,40 betekent dat, dat het aandeel aanzienlijk ondergewaardeerd is. Het noteert dan ook een Morningstar Rating van 5 sterren.
Lees ook Morningstars analistenrapport over Fiat.



(Klik op tabel voor vergroting)


Dit artikel verscheen eerder in De Standaard en is geactualiseerd met de laatste aandelenkoersen.

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Amazon.com Inc197,12 USD-0,64Rating
Clorox Co169,30 USD0,09Rating
Coca-Cola Co63,92 USD0,25Rating
Stellantis NV12,51 EUR2,83Rating
The Swatch Group AG Bearer Shares159,50 CHF0,31Rating

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten