Heineken's kleine concurrentievoordeel was evident in eerste kwartaal

Heineken is het jaar goed begonnen. Maar het aandeel is momenteel redelijk gewaardeerd en beleggers kunnen beter wachten op een aantrekkelijker instapmoment.

Maarten van der Pas 25 april, 2014 | 11:15
Facebook Twitter LinkedIn

De lakmoesproef voor Heineken is of het zijn omzetgroei van 2 tot 5 procent kan bereiken en tegelijkertijd zijn marges kan handhaven. Dat zegt Morningstar-analist Phil Gorham bij de trading update van de bierbrouwer afgelopen donderdag. Volgens Gorham moet dat op met de kleine voorsprong van Heineken op concurrenten (narrow moat) en lage vaste kosten in opkomende markten op lange termijn lukken.

Op de korte termijn gaat de analist uit van een kleine stijging van de operationele marge en baseert zich daarbij op de eerste tekenen van herstel voor Heineken in het eerste kwartaal op de West-Europese markt  en het voortdurende kostenbesparingsprogramma. “Maar het aandeel Heineken wordt momenteel verhandeld tegen een koers die dicht tegen Morningsstar's fair value zit. We adviseren beleggers dan ook te wachten op een aantrekkelijker instapmoment.”

Morningstar’s fair value voor Heineken is EUR 50 per aandeel (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom). De koers is op moment schrijven met EUR 50,50 nagenoeg gelijk aan de waardering. Het aandeel Heineken noteert dan ook een Morningstar Rating van 3 sterren, waarbij op een schaal van 1 tot en met 5 sterren 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd. Heineken is met 3 sterren op dit moment redelijk of fair gewaardeerd.

Sterk
Heineken verkocht vorig kwartaal ruim 1 procent meer bier dan in de eerste 3 maanden van 2013. Die groei kon niet voorkomen dat de totale omzet door negatieve wisselkoerseffecten met bijna 3 procent zakte tot EUR 4 miljard. Tegen constante wisselkoersen namen de opbrengsten met ruim 3 procent toe.
De nettowinst van Heineken zakte door eenmalige kosten met EUR 84 miljoen tot EUR 143 miljoen. De vergelijkbare winst was hoger dan vorig jaar, stelde Heineken zonder een concreet getal te noemen.

De verkoop van Heineken in West-Europa groeide vorig kwartaal met ruim 2 procent, terwijl in Noord- en Zuid-Amerika samen 2,6 procent meer bier werd verkocht. Door de slechte marktomstandigheden in Rusland kromp de markt in Midden- en Oost-Europa met 5 procent. In Afrika en het Midden-Oosten vond Heineken bijna 9 procent meer aftrek.

“De prestaties van de onderliggende activiteiten van Heineken waren over het algemeen behoorlijk sterk”, stelt analist Gorham. “De organische omzetgroei was 3,4 procent en werd door zowel hogere prijzen als volumes gestuwd. Het is deze prijszettende kracht in een uitdagend operationeel klimaat samen met het kostenvoordeel ten opzichte van kleinere bierbrouwers die Heineken een klein concurrentievoordeel geven.”


Lees ook Morningstar's analyse van het aandeel Heineken >

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Heineken NV69,88 EUR-0,63Rating

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten