Een berichtje van afgelopen weekend: @katyperry heeft @justinbieber ingehaald als meest gevolgde Twitter-gebruiker. De Amerikaanse zangeres heeft nu wereldwijd 46,5 miljoen volgers. Tot dan stond tieneridool Bieber op de eerste plek. Bij beroemdheden wordt het aantal volgers op de microblogdienst regelmatig gebruikt als graadmeter voor de populariteit. Het is een aardige, bijkomende functionaliteit van Twitter.
Maar interessanter is het gegeven dat 46,5 miljoen fans Perry persoonlijk kunnen volgen via haar tweets en met haar kunnen communiceren. Andersom bereikt Perry via Twitter direct een groot aantal fans. Met zijn gepersonialiseerde platform heeft Twitter een unieke positie en voorsprong op concurrenten en andere sociale media als Facebook en LinkedIn. Bij deze laatste twee gaat het respectievelijke meer om vriendschaps- en zakelijke relaties.
De keerzijde is wel, dat de relaties bij Twitter minder duurzaam en vluchtig zijn en meer afhankelijk zijn van de interesses van iemand in de loopt van de tijd. Een persoon, onderneming, popster, merk of voetbalclub is gemakkelijk te volgen of ontvolgen.
Ondanks de kleinere loyaliteit bij gebruikers vindt Morningstar-analist Rick Summer Twitter een geëigend netwerk om content te verspreiden en consumeren. Juist omdat gebruikers andere gebruikers gemakkelijk kunnen volgen of ontvolgen kan deze dienstverlening zeer gepersonaliseerd zijn.
Kleine concurrentievoorsprong
“Twitter is nog maar net begonnen om zijn meer dan 230 miljoen maandelijkse gebruikers om te zetten naar een verdienmodel en te gelde te maken", stelt Summer. De microblogdienst is nog niet tot de massa doorgedrongen zoals Facebook, maar Summer meent dat het erin zal slagen om zijn applicaties te vereenvoudigen, de toegankelijkheid voor gebruikers te vergroten en een meer alomtegenwoordige Twitter-ervaring te leveren.
Morningstar dicht Twitter een kleine voorsprong op concurrenten toe (narrow moat) en ziet ontwikkelingen waarmee die voorsprong groter kan worden (wide moat). Met een groeiend ecosysteem van betrokken gebruikers enerzijds en contentaanbieders zoals media, merken, clubs en beroemdheden anderzijds verwacht Summer dat Twitter het aantal gebruikers en verdienmogelijkheden uitbreidt. Ook zullen volgens hem nieuwe producten worden toegevoegd.
De groei van het aantal twitteraars zal het bereik van de onderneming helpen uitbreiden. En dat zal volgens de analist tot de benodigde kritische massa leiden die nodig is om nieuwe advertentiebudgetten binnen te halen die afhankelijk zijn van een minimum aantal gebruikers. Verder zullen gebruikers steeds meer gevangen raken in een ecosysteem dat uit een gedifferentieerd content platform bestaat waarmee het netwerkeffect en de toenemende advertentie-inkomsten worden versterkt.
Het netwerkeffect is één van de factoren waarmee ondernemingen volgens Morningstar een voorsprong op concurrenten kunnen opbouwen. Hierbij neemt de waarde van een dienst of een product toe voor zowel nieuwe als bestaande gebruikers als meer mensen de dienst of het product gaan gebruiken. Twitter is populair en daarmee trekt het nieuwe gebruikers die op hun beurt ook weer mensen aantrekken die een account aanmaken. Hiermee groeit de waarde van Twitter voor gebruikers en van Twitter als onderneming.
Groeimogelijkheden
De belangrijkste groeimogelijkheden voor Twitter zijn een toename van het marktaandeel, het aantal gebruikers en de tijd die gebruikers besteden aan de blogdienst. De belangrijkste factor in de positieve visie van Summer op de groeimogelijkheden van Twitter is het aanvullende karakter van Twitter en andere, traditionele media. Zo sloot de onderneming recent een overeenkomst met de Amerikaanse National Football League om korte herhalingen onder Twitter-gebruikers in casu volgers te verspreiden. Deze complementaire eigenschap stelt Twitter in staat om content dat via zijn platform wordt verspreidt goedkoper te verwerven.
Beursgang in perspectief
Twitter plant een beursnotering aan de New York Stock Exchange onder de ticker TWTR. De eerste prijs van de aandelen van de microblogdienst zal op zijn vroegst niet eerder dan 6 november op het koersbord verschijnen (maar naar verwachting nog wel in november). In totaal worden 70 miljoen gewone aandelen aangeboden met een voorgenomen prijs tussen USD 17-20, wat een pro forma marktkapitalisatie van USD 13.7 miljard impliceert.
- Morningstar berekent een fair value voor Twitter van USD 26.00 per aandeel (de waarde van een onderneming op basis van de toekomstige, geschatte kasstroom). Dat is 40 procent boven USD 18,50, ofwel het midden van de koersbandbreedte van USD 17.00-20.00 die Twitter hanteert. Morningstar meent dat de mogelijkheden voor winst groter zijn dan de mogelijkheden voor verlies. De fair value is gebaseerd op het gemiddelde van drie verschillende scenario’s.
- De fair value in Morningstar’s meest positieve - bull case – scenario is USD 50,00, dat representeert een upside van 170 procent ten opzichte van de initiële prijsrange. Voor beleggers die denken dat Twitter net zo alomtegenwoordig wordt als Facebook is de beleggingscasus ongebruikelijk sterk.
- Morningstar’s meest negatieve – bear case – scenario waardeert Twitter op USD 15,00. Het gaat er vanuit dat Twitter zijn investeringen gemakkelijk kan afremmen om de huidige gebruikers en adverteerders te dienen en toch zijn concurrentievoorsprong en kasstroom weet te beschermen. Twitter’s unieke gebruikersgemeenschap en mediaplatform is voor concurrenten extreem moeilijk om te repliceren en partijen die Twitter zouden kunnen overnemen zoals Facebook en Google zullen de onderneming waarderen op een minimum van USD 15,00 per aandeel.
- Met de huidige koersbandbreedte van USD 17,00-20,00 zouden beleggers die op zoek zijn naar een groeiaandeel en bereid zijn om de waarschijnlijke volatiliteit in resultaten en koers te weerstaan een belegging kunnen overwegen. Morningstar beveelt beleggers aan om gedisciplineerd te zijn en aandelen te kopen met een korting ten opzichte van de fair value.
10 Vragen over Twitter
Onderstaande vragen over het verdienmodel van Twitter moeten beleggers in ogenschouw nemen. Het management van Twitter moet ze overtuigend kunnen beantwoorden.
- De kapitaaluitgaven van Twitter zijn vrij hoog ten opzichte van de huidige omzet. Wat is de behoefte aan kapitaal op de lange termijn? Als de omzetgroei vertraagt na het bereiken van een omzet van USD 1 miljard, hoe is Twitter dan in staat om investeringen af te remmen?
- Hoeveel adverteerders heeft Twitter? Wat voor partijen zijn dat en zorgen ze voor terugkerende advertentie-inkomsten?
- Wat voor type advertentiecampagnes worden er op Twitter gevoerd? Bijvoorbeeld welk percentage van de campagnes of advertentie-omzet is/komt van direct response (waarbij de reactie van een consument direct kan worden gemeten en aan een advertentie kan worden verbonden)?
- Welk percentage van de advertentie-inkomsten is uit self-service (waarbij een adverteerder zelf zijn advertenie kan plaatsen zonder de tussenkomst van de salesafdeling. Dat scheelt de adverteerder kosten en hij voelt zich beter bij het zelf plaatsen van zijn boodschap)? Hoe ziet Twitter deze trend?
- Hoeveel advertentieverkopers met een omzetdoelstelling zijn er bij Twitter
- Wat zijn de strategieën om het aantal gebruikers van Twitter uit te breiden? Twitter is in omvang een fractie van traditionele internetondernemingen zoals Facebook, Google en Yahoo. Hoe wordt Twitter meer relevant voor adverteerders die een breder bereik nodig hebben?
- Hoe gebruiken klanten met een datalicentie de gegevens over de gebruikers van Twitter? Wat is de gemiddelde looptijd van de licentie? Hebben afnemers ook toegang tot alle historische data? Wat weerhoudt hen ervan om de deze dienst van Twitter (de verkoop van gebruikersgegevens) te gebruiken en zelf een dergelijke database op te zetten?
- Het begrip identiteit is belangrijk voor adverteerders om hun reclamecampagnes beter af te kunnen stemmen op de doelgroep, steekhoudend te maken en het resultaat te meten. Hoe zal Twitter in de toekomst het begrip identiteit anders benaderen dan op dit moment?
- Wat zijn de belangrijkste diensten van Twitter die partners gebruiken?
- Hoe belangrijk is China voor de groei van Twitter op lange termijn? Hoe kijkt het management. gezien de groei van andere soortgelijke microblogdiensten in China, aan tegen lokale wetten en gebruiken versus de standpunten van het management ten opzichte van kwesties als censuur?
UPDATE 5 NOVEMBER 2013
Maandag maakte Twitter bekend dat het de bandbreedte van zijn uitgifteprijs verhoogt naar USD 23,00-25,00, vanwege de grote belangstelling onder beleggers. Financieel persbureau Bloomberg meldde dinsdag op basis van anonieme bronnen dat Twitter zij uitgiftekoersd waarschijnlijk boven de USD 25,00 stelt. Daarmee komt de waardering in de buurt van Morningstar's fair value voor de blogdienst van USD 26,00,
Lees ook
Pas op voor overwaardering van Twitter
Twitter heeft een unieke concurrentiepositie en de financiële resultaten zijn bemoedigend. Maar Morningstar waarschuwt beleggers voor teveel optimisme bij de beursgang. "Facebook is enigszins en LinkedIn is fors overgewaardeerd."