Visa, MasterCard en American Express interessant voor beleggers

ZOMERSERIE – Op vakantie kunt u overal terecht met een credit card van Visa, MasterCard of American Express. Er liggen echter kapers voor de kust om een deel van de markt voor digitaal betalen te veroveren. Zijn er beleggingsmogelijkheden?

Maarten van der Pas 09 juli, 2013 | 17:53
Facebook Twitter LinkedIn

De markt voor credit cards wordt gedomineerd door Visa met het grootste netwerk, gevolgd door MasterCard en American Express. Zowel Visa als MasterCard als American Express hebben een ‘wide, stable moat’: Morningstar’s aanduiding voor een sterke en stabiele concurrentiepositie die de winstgevendheid van de onderneming op termijn beschermt.

De twee belangrijkste pijlers onder deze voorsprong op concurrenten zijn het netwerkeffect en de merknaam. Een credit card die breed wordt geaccepteerd door verkopers (winkeliers) is aantrekkelijk voor kopers (consumenten), terwijl een betaalsysteem dat veel wordt gebruikt door consumenten op zijn beurt aantrekkelijk is voor het verkoopkanaal. Zo ontstaat een zichzelf versterkend wijdvertakt netwerk van gebruikers en acceptanten van deze credit card. Daarnaast zijn Visa, MasterCard en Americain Express wereldwijd bekende merken die staan voor een betrouwbaar betaalsysteem. Elke gebruiker van een bepaalt merk credit card maakt dat merk waardevoller.

Bedreigingen
Morningstar beoordeelt de ontwikkeling van de concurrentievoorsprong (moat trend) van Visa, MasterCard en American Express als stabiel. Maar aan de horizon doemen wel bedreigingen op. Consumenten, concurrenten en wetgevers proberen beetje bij beetje onder de dominantie van de grote drie en hun pricing power uit te komen. De buitengewone winsten die de spelers in dit betaaloligopolie boeken zijn een voortdurend doel van concurrenten. Met de komst van nieuwe technieken die consumenten en winkeliers continu met internet en draadloze netwerken verbinden is de mogelijkheid voor nieuwe concurrenten toegenomen om een deel van de markt te veroveren.

PayPal, onderdeel van online veilingsite en marktplaats eBay, is al een grote speler in online betalingen en breidt zijn fysieke aanwezigheid bij digitale betalingen uit. Maar ook sociale netwerken als Facebook, technologiegigant Apple en internetonderneming Google (met Google Wallet) proberen hun alom aanwezigheid bij consumenten te gebruiken om een deel van de taart te verkrijgen.

“Maar het is onwaarschijnlijk dat Visa’s dominantie op de korte termijn verandert”, meent Mornigstar-analist Jim Sinegal. “Veranderingen in de markt voor elektronische betalingen zijn niet aan de onderneming voorbij gegaan. payWave is een applicatie van Visa om via de smartphone te betalen en V.me is een voorbeeld van de ontwikkeling van een digitale portemonnee.”
Visa heeft volgens de analist de concurrentiepositie en de kasstroom om voorlopig aan de leiding te blijven. “Met zoveel geld geïnvesteerd in zijn betaaltechnologie en merk kan ik me moeilijk een wereld voorstellen waarin Visa een onbeduidende rol speelt.”

MasterCard is volgens Sinegal niet immuun voor deze veranderingen. “Er kan een nieuw betaalsysteem ontstaan, een alternatief voor credit cards, nu consumenten en winkeliers steeds meer verbonden zijn met elkaar in een digitale wereld. Maar vooralsnog blijft MasterCard in een jaloersmakende concurrentiepositie.

Momenteel zie ik eBay, Google, Apple en Facebook de grote spelers Visa, MasterCard en American Express nog niet van hun troon stoten, maar beleggers moeten wel deze nieuwkomers op de markt en veranderingen in marktaandeel goed in de gaten houden. Concurrentie van technologie- en internetondernemingen, telecommaatschappijen en financiële dienstverleners zal druk op de prijzen zetten, maar een volledige verstoring van het huidige model ligt nog ver in de toekomst.”

Wet- en regelgeving
Maar meer nog dan technologie is wet- en regelgeving de grootste bedreiging. Waar technologische ontwikkelingen meer op de langere termijn spelen is regulering iets voor de korte termijn. Wet- en regelgevers in de Verenigde Staten en Europa zijn zich toenemend gaan bemoeien met de betaalmarkt. In de VS beperken de Wall Street Reform Act en de Consumer Protection Act (‘Dodd-Frank’) de onderlinge vergoedingen tussen banken en credit card maatschappijen. Er zijn daar ook al rechtszaken aangespannen tegen credit card maatschappijen met het verwijt dat ze de kartelwetgeving overtreden bij het vaststellen van hun tarieven.

De Europese Commissie wil “meer concurrentie”, “meer keus” en “meer transparantie” op de markt voor betalen via credit cards en internet. Sinegal: “Hierdoor kunnen zaken moeilijker worden voor het huidige oligopolie. Maar het is moeilijk bepalen welk deel van de kosten effectief worden opgebracht door consumenten, verkopers en banken, wat er voor zorgt dat veranderingen waarschijnlijk langzaam zullen gaan.”

Unieke kennis
Tot nu toe zijn Visa, MasterCard en Amerian Express gezamenlijk besproken. De ondernemingen hebben dan ook de nodige overeenkomsten. De credit card maatschappijen verdienen aan elke financiële transactie die over hun netwerk loopt en aan elke betaling die met hun kaart wordt gedaan. Maar er is ook een belangrijk verschil. Waar Visa en MasterCard een zogenaamd ‘open loop’ betaalsysteem hebben, is dat van American Express een ‘closed loop’. Kennis van het verschil in betaalsystemen is nodig om een onderscheidend concurrentievoordeel van American Express te begrijpen dat Visa en MasterCard niet bezitten.

In een open loop betaalsysteem bestaat de kern uit de bank die de credit kaart uitgeeft aan een koper, de bank van de verkoper en de credit card maatschappij. Deze laatste is de schakel tussen de twee banken die een vergoeding betalen aan de credit card maatschappij. Een belangrijke eigenschap van dit systeem is dat een koper en een verkoper niet direct verbonden zijn met de credit card maatschappij, maar in feite zaken doen met hun bank. Tussen de bank van de verkoper en de verkoper is er vaak nog een payment processor actief die de transacties uitvoert.

Bij een closed loop betaalsysteem is daar wel sprake van. Hierbij zijn er geen banken en is de credit card maatschappij de schakel tussen de koper en de verkoper en deze directe relatie is een belangrijk onderscheidend element. De credit card maatschappij geeft de kaart uit en is zowel bank van de koper als van de verkoper. Tussen de credit card maatschappij en de verkoper zit meestal nog wel een payment processor.

Door zijn directe relatie met gebruikers van zijn kaart heeft American Express waardevolle gegevens over de bestedingsgewoonten van zijn –vaak- vermogende kaarthouders. Sinegal: “American Express bevindt zich nog in de beginfase om aan deze gegevens te verdienen. Traditionele omzetbronnen zoals vergoedingen voor kaarten en rente-inkomsten maken nu nog bijna 80 procent uit van de omzet, maar de unieke kennis van bestedingspatronen biedt duidelijk mogelijkheden.”

American Express heeft in de loop van de jaren een bestand opgebouwd van welvarende kaarthouders door met buitengewone aanbiedingen en diensten te komen. Deze consumenten zijn aantrekkelijk voor verkopende partijen die daardoor bereid zijn een hogere vergoeding aan American Express te betalen die de credit card maatschappij op zijn beurt weer in zijn serviceprogramma kan investeren.
Maar Visa en MasterCard jagen inmiddels actief op de kredietwaardige klanten van American Express met concurrerende beloningsprogramma’s.

Overgewaardeerd
Hun grote en stabiele concurrentiepositie maken Visa, MasterCard en American Express interessante ondernemingen om in te beleggen. De analisten van Morningstar verwachten dat ze hun winstgevendheid op peil houden. De concurrentie van andere betaalsystemen is iets van de lange termijn.

Toch zijn de aandelen van Visa en American Express op dit moment in ogen van Morningstar behoorlijk overgewaardeerd is. Ze hebben dan ook een Morningstar Rating van 2 sterren op een schaal van 1 tot en met 5, waarbij 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd. De fair value van Visa en American Express (de waarde van een onderneming op basis van de toekomstige, geschatte kasstroom) is volgens Sinegal respectievelijk USD 153 en USD 66 en zit daarmee aanzienlijk onder de huidige koers.
Het aandeel MasterCard is redelijk gewaardeerd en noteert 3 sterren.





Ondernemingen die hun oog hebben laten vallen op de aantrekkelijke markt voor digitale betalingen zijn eBay (PayPal), Apple, Google en Facebook. Het kan voor beleggers geen kwaad om hun activiteiten en vorderingen op dit terrein in de gaten te houden. In onderstaande tabel hun waarderingen:

Lees ook de analyses van eBay (aanbevolen aandeel), Apple, Google en Facebook.

Belangrijke beleggingsoverwegingen
Visa

  • Als de credit card maatschappij met het grootste netwerk zijn Visa’s schaalvoordelen onovertroffen. Op dit punt is het lastig om nog marktaandeel te winnen.

  • Werelwijd geven consumenten meer geld uit en betalen ze een groter deel via digitale weg. Deze trend verzekert vrijwel een solide volume groei in de komende jaren.

  • Als de grootste speler in een in toenemende mate gereguleerde sector kan de winst van Visa onder druk komen te staan door politici en andere wetgevers.

MasterCard

  • MasterCard en een handvol concurrenten staan er goed voor om de komende jaren hun aandeel op de markt voor betalingen te vergroten.

  • Betalen met de mobiele telefoon biedt voor MasterCard zowel kansen als bedreigingen in het komend decennium.

  • Regulering en consolidatie onder afnemers zijn op korte termijn de grootste bedreiging voor de winstgevendheid. Maar een eventuele afname van credit cards vormt ook een uitdaging.

American Express

  • Credit card maatschappijen jagen op kredietwaardige klanten en bieden tegen American Express op met hun beloningsprogramma’s.

  • Het closed loop netwerk van American Express biedt de mogelijkheid om te verdienen aan de unieke kennis van bestedingspatronen.

  • Het management van American Express jaagt actief op groeimogelijkheden, maar slechts enkele daarvan lijken waarde te creëren voor aandeelhouders.

 

Lees ook in de zomerserie
Luxottica domineert de markt voor luxe zonnebrillen
U draagt een zonnebril van Ray-Ban, Oakly, Prada of Chanel? Brillen van deze en andere luxemerken worden gemaakt door Luxottica. Biedt het aandeel van de Italiaanse onderneming ook een zonnig rendement?

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
American Express Co293,00 USD1,84Rating
Mastercard Inc Class A515,10 USD0,50Rating
Visa Inc Class A309,90 USD0,82Rating

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten