Aandelenanalisten van Morningstar vinden 9 aandelen in de categorie consumentengoederen aantrekkelijk omdat ze momenteel laag geprijsd zijn. Ten onrechte, want er zijn factoren aan te wijzen waarom deze ondernemingen het goed doen of beter gaan doen.
Supervalu
Concurrentievoordeel: geen
Onzekerheid: hoog
koers/koersdoel: 0,46
koers en financiële Supervalu
Supermarktketen Supervalu startte het jaar op achterstand in vergelijking met concurrenten, omdat het met Albertsons een partij onrendabele en verwaarloosde winkels had overgenomen. Maar Morningstar verwacht een verbetering van de brutomarge in de loop van 2010 door een rationalisering van de bedrijfsvoering en de focus op meer huismerken in de winkelschappen. Ook zal er minder druk op Supervalu's omzet zijn in de vorm van afnemende deflatoire ontwikkelingen, waardoor prijzen minder zullen dalen.
Lowe’s Company’s
Concurrentievoordeel: groot
Onzekerheid: medium
koers/koersdoel: 0,63
koers en financiële gegevens Lowe's Company
Ondanks onzekere macro-economische omstandigheden blijven de doe-het-zelfzaken van Lowe’s winstgevend en blijven de activiteiten een aanzienlijke hoeveelheid kasgeld genereren. Het pessimisme op de markt weerspiegelt de aanhoudende angst dat consumenten niet veel aan hun huis uitgeven. Echter, als consumenten in 2010 meer vertrouwen krijgen en investeringen in hun huis hervatten zal dat het aandeel verlossen van bovenmatig ingeprijsde angst. Het aflopen van maatregelen die de aanschaf van een huis moeten stimuleren en hogere rente kunnen op korte termijn wel een kleine neerwaarts risico betekenen voor Lowe's.
Sonic Corporation
Concurrentievoordeel: geen
Onzekerheid: medium
koers/koersdoel: 0,66
koers en financiële gegevens Sonic Corporation
Fast foodrestaurants kampen op korte termijn met minder bezoekers en lagere marges als gevolg van de hoge werkeloosheid en agressieve prijsacties door de restaurants onderling. Maar Morningstar is optimistisch over het langetermijnperspectief van fastfoodketen Sonic. De groeimogelijkheden op de Amerikaanse thuismarkt, de winstgevende menusamenstelling, de structuur van toenemende royaltytarieven en een kleinere behoefte aan kapitaal maken de onderneming bijzonder aantrekkelijk. De omzet (bij een gelijkblijvend aantal restaurants) zou aan het einde van het jaar weer kunnen toenemen.
Safeway
Concurrentievoordeel: geen
Onzekerheid: medium
koers/koersdoel: 0,71
koers en financiële gegevens Safeway
Door zijn focus op een premium winkelervaring had Safeway een sterke uitgangspositie toen de recessie op gang kwam. De supermarktketen heeft zijn prijzen verlaagd en daardoor nemen de verkoopvolumes toe. Een deflatoire omgeving zou in de tweede helft van het jaar enigszins inflatoir kunnen worden. Daar komt nog bij, dat de behoefte aan kapitaal de komende jaren beperkt is omdat de winkels pas gerenoveerd zijn. Dat stuwt de kasstroom.
Collective Brands
Concurrentievoordeel: geen
Onzekerheid: medium
koers/koersdoel: 0,76
koers en financiële gegevens Collective Brands
Het aandeel Collective Brands is buitengewoon gestraft door zorgen over toenemende prijzen van grondstoffen en distributie en de opwaardering van de Chinese yuan. Maar Morningstar ziet deze druk als cyclisch van aard en blijft optimistisch over de verkoopmogelijkheden van de winkelketen via meerdere kanalen met verticale integratie en mogelijkheden om op kosten te besparen. Door modieuze schoenen bereikbaar te maken voor een massapubliek kan Collective Brands zich ontwikkelen tot een dominante speler in de categorie van redelijk geprijsde schoenen.
Staples
Concurrentievoordeel: geen
Onzekerheid: medium
koers/koersdoel: 0,76
koers en financiële gegevens Staples
Hoge werkeloosheid en budgetbeperkingen bij kleine bedrijven drukken zwaar op de resultaten van Staples. Maar Morningstar vindt dat de markt de potentie van de leverancier van kantoorartikelen onderschat om goede resultaten te halen als de economie aantrekt. Staples is een dominante verkoper van kantoorartikelen en ziet een blijvend toenemend consumentenverkeer naar zijn winkels waar concurrenten een terugval zien. De overname van Corporate Express blijft een positieve impact hebben op de winst in het internationale en Noord-Amerikaanse bezorgsegment. Morningstar blijft dan ook optimistisch over de synergievoordelen op de lange termijn.
Carter’s
Concurrentievoordeel: geen
Onzekerheid: medium
koers/koersdoel: 0,78
koers en financiële gegevens Carter's
Lager dan verwachte resultaten in het tweede kwartaal en bezorgdheid over de kosten hebben een neerwaarts effect gehad op het aandeel van deze verkoper van baby- en kinderkleding. Maar Morningstar vindt dat deze bezorgdheid overdreven is en de tweedekwartaalcijfers werden gedrukt door enkele eenmalige gebeurtenissen (vakantiespreiding en distributieschema’s). Morningstar blijft vertrouwen houden in Carter’s groeipotentie op de lange termijn gezien zijn dominante positie in kinderkledingverkoop met een wijdvertakt distributie- en winkelnetwerk en aanwezigheid in vrijwel elk verkoopkanaal.
Procter & Gamble
Concurrentievoordeel: groot
Onzekerheid: laag
koers/koersdoel: 0,80
koers en financiële gegevens Procter & Gamble
Procter & Gamble heeft zijn promotie- en advertentieuitgaven verhoogd in een poging om verloren martkaandeel terug te winnen. Terwijl het aandeel wegkwijnt en consumenten zuinig blijven zijn er redenen om op de langetermijn optimistisch te zijn over de producent van voedings- en wasmiddelen en producten voor lichaamsverzorging. De merken van Procter & Gamble (waaronder Ariel, Dreft, Pampers en Pringles) hebben nog steeds groeipotentie in opkomende markten. Er is een gezonde pijplijn met nieuwe producten met significante promotie-ondersteuning. Vanuit operationeel oogpunt is er nog steeds vet bij de overhead wat weggesneden kan worden. Met een gemiddeld rendement van 7 procent op kasgeld verwacht Morningstar dat geduldige aandeelhouders beloond zullen worden door Procter & Gamble.
Colgate-Palmolive
Concurrentievoordeel: groot
Onzekerheid: laag
koers/koersdoel: 0,81
koers en financiële gegevens Colgate-Palmolive
Concurrenten hebben zich op Colgate’s terrein van mondverzorging begeven en marktaandeel weggekaapt. Dit, en het struikelen van Colgate over problemen in Venezuela hebben vragen opgeroepen hoeveel Colgate moet investeren om zijn leidende positie te handhaven in bijvoorbeeld Latijns-Amerika. Morningstar verwacht dat de onderneming zeker omzet- en margedruk zal ondervinden in de komende kwartalen. Maar Colgate begrijpt de categorie waarin het opereert beter dan zijn concurrenten en is het beste in het beheersen van de kosten.