Viva España

Voetbalt Spanje zich er weer bovenop?

San Lie 05 juli, 2012 | 13:11
Facebook Twitter LinkedIn

Ik was afgelopen zondagavond eigenlijk voor Italië. Maar maar man man man, wat een mooie pot speelden die Spanjaarden. Wat mij betreft een terechte winnaar van het EK voetbal.


Nu is het vanuit economisch oogpunt uiteraard zaak, dat het positieve sentiment, het euforische gevoel bij de Spaanse fans (lees: burgers) zich doorvertaald in een meer opgewekte consument (gemeten door het consumentenvertrouwen) en meer bestedingen.

 

Want hoe zat het ook alweer?

 

Consumentenvertrouwen

Uit het verleden blijkt dat een WK of EK-overwinning daadwerkelijk van invloed is op het vertrouwen onder consumenten. Eind mei van dit jaar refereerde ik aan de reeks Soccernomics-rapporten die door ABN Amro sinds 2000 zijn gepubliceerd en waaruit blijkt dat een dergelijke overwinning tot blije burgers en meer vertrouwen leidt.


In dat opzicht is het van belang vanaf 3 augustus aanstaande maandelijks de index van het Spaanse consumentenvertrouwen bij te houden. Deze index werd voorheen gemeten door het Instituto de Crédito Oficial (ICO), maar wordt sinds november 2011 gepubliceerd door het Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).


Zoals u in het meest recente rapport over juni kunt lezen, lijkt het consumentenvertrouwen haar dieptepunt bereikt te hebben in april van dit jaar, met een index-stand van 50,3. Sindsdien zien we een uitbodeming van de stand – en de GROTE vraag is nu uiteraard of we de komende maanden hogere standen gaan zien.





Consumentenbestedingen

Critici onder u zullen nu zeggen: het consumentenvertrouwen, wat zegt dat nu werkelijk? Het is immers slechts een enquête die maandelijks gedaan wordt…


Wel nu: uit onderzoek dat ik samen met mijn toenmalige collega Dr. Rob van de Wijngaert in 1999 heb uitgevoerd en dat gepubliceerd is in het economenblad ESB, blijkt dat een dergelijke ‘softe’ index wel degelijk vooruitloopt op de daadwerkelijke consumentenbestedingen. Het is zeker niet de belangrijkste factor, dat zijn uiteraard de situatie op de arbeidsmarkt en de financiële positie van burgers, maar deze lopen vaak via de al vroeg bekende index van het consumentenvertrouwen door naar de uiteindelijke bestedingen.


Dus, op 3 augustus allemaal kijken naar het Spaanse consumentenvertrouwen en maar hopen dat het land zichzelf er weer bovenop voetbalt!

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten